Minden vállalkozó tegye a szívére a kezét, és kérdezze meg magától: 100%-ban jó úgy minden metódus, ami és ahogy a cégen belül most fut? Az, ahogy eddig intézte az ügyeket, vajon jövőre is jó út lesz? A vállalkozóknak érdemes magukat kritikusan szemlélni 2023-ban, és a beszerzési oldalt is tudatosan kell átstrukturálni, vezesd be például a versenyeztetést. Vannak ilyen praktikáid? És szerinted azok jól működnek?
Hoztunk neked egy általános szakértői szempontrendszert, ami alapján elindulhatsz a beszerzés optimalizálásán. Szakértői segítségünk elképesztő példákat hozott az életből arra, hogy 1-1 jól megválogatott mondat hogyan tarthat konkrétan milliókat egy cégnél. Nem is gondolnád, hogy minden szónak, tekintetnek ilyen drága súlya van? Pedig itt is meg lehet fogni egy csomó pénzt, ami mostanság egyre fontosabb lépés. Nézzük, milyen struktúra mentén érdemes haladnod.
Egyszerre több beszállítót azért érdemes versenyeztetned, mert egyrészt árnyaltabb képet kapsz a piacról, másrészt a lehető legjobb ajánlatot fogod kapni - legalábbis akkor, ha jól csinálod. Az első, hogy tisztázd magadban, mi a legfontosabb a cégnek, neked mire van szükséged a beszerzés során: gyorsaságra, kedvező árra vagy a minőségre.
Ha az ár számodra a legfontosabb, állítsd fel az ár-költség határaid, és érdemes minden beszállító árajánlatait összehasonlító táblázatban vezetned. Sőt, kérj sávos árazást, és vezetheted külön azt, hogy milyen rendelt mennyiségnél mekkora kedvezményt kapsz. Döntsd el: sávos árazást vagy fix havidíjakat akarsz, bontott árat kérsz, esetleg hosszabb garanciára van szükséged - vagy ezekre mind. A táblázatban lehet 8-10 szempont, 3-4 ajánló, és az összesítésben máris jobban átlátod a piaci helyzeted.
Több területen is tudsz spórolni a Billingóval!
Érdekelnek a részletek!
Südy György, a beszerzés.hu szakértője és tulajdonosa rávilágított, hogy például könyvelő kiválasztásnál valószínűleg nem az ár a legfontosabb. Miért? Lehet, hogy havonta 5-10 ezer forinttal kerül többe az általa nyújtott szolgáltatás, de mondjuk ha ad egy tippet, ami alapján a vállalkozás 10 milliót is megspórolhat, máris szívesebben adjuk neki a Széchenyit ábrázoló sárga bankót.
Ha a rövid határidő a legfontosabb, az sajnos nem a legjobb forgatókönyv Südy szerint. Mivel szinte azonnal kell a termék, a többi oldalon visszaüthet a gyorsaság: például rosszabb lesz a minőség, vagy többe kerül a terméked.
Sokat segít, ha az ár-minőség-határidő triászt vezeted, már ezzel sokat segítettél a vállalkozásod optimalizálásában. De ha még ennél is feljebb szeretnél lépni, akkor súlyokkal is tűzdeld meg a rubrikákat: jelöld, hány százalékban fontos neked az adott terület! Az ár mondjuk 60%-ban, a minőség 30% és a határidő 10%? Ez már a professzionális tervezési alap.
Egyáltalán nem elhanyagolható szempont a versenyeztetés során az önreflexió - vizsgáld meg, te vonzó ügyfél vagy-e a beszállító számára, mi a te előnyöd a konkurenciával szemben, hol állsz a piaci top 10-es skálához képest.
Emellett a saját céljaidat is fogalmazd meg, amelyben fontos kérdés: elég bátornak érzed-e magad például ahhoz, hogy külföldi piacra is kilépj? Vannak egyébként remek online piacterek intelligens fordító programmal, ahol közvetlenül alkudozhatsz, és rendelhetsz akár külföldről is. Manapság ezek a platformok már könnyen használhatóak, és versenyelőnyt jelentenek.
Legyen egy képed arról, hogy az általad vásárolni kívánt termék a beszállítónak mennyire a szíve csücske - szívesebben fogja eladni, ha abból nála kevesebbet vásárolnak, és konzervatívabb árengedményt kapsz, ha toptermék.
A humán oldal nagyon fontos a beszállítás során, elsődleges, hogy légy együttműködő, közösen gondolkodj a beszállítóddal.
Végezz piaci elemzést, nézd meg, hogy az általad vásárolni kívánt mennyiség mennyire nagy a jelenlegi trendekhez képest. Ez miért fontos? Régen például többszázas telefonos flottacsomagra kaphattál árajánlatot, ma már 10-20 előfizetésre is adnak kedvezményt. Minden cégnek éreznie kell, hogyan változik körülötte a piac.
Ahogy azt a szakértővel készített videóinterjúnkban kiveséztük, készíts egy pénzügyi elemzést is a beszállítóidról - milyen a fizetőképességük, nézd meg (például a Billingo Céginfóján keresztül), milyen nyereséggel zártak év végén, fontosabb lett-e a cég a piacon, mennyire erősödött vagy gyengült a helyzete. Szinte hihetetlen, de Südy szerint mérvadó, hogy az alkalmazotti létszám nőtt-e vagy csökkent, hiszen ebből láthatod, előre megy-e a cég vagy sem. Azt az 5-6 percet, amennyibe ez a folyamat neked kerül, érdemes rászánnod a monitorozásra.
Határozd meg itt is, mi a stratégiád: mit szeretnél elérni, és mi az, amit az adott beszállítóval szemben megengedhetsz magadnak. Fontos szempont, mennyi időt tudsz erre szánni, mennyire akarsz komplex pályáztatást. Ennek mentén több lehetőséged is lesz a versenyeztetésre.
A basic versenyeztetés lehet az, hogy eleve az áremelésből kérünk engedményt. Ez főleg a jelenlegi, 20% körüli infláció idején nagyon jó stratégia abban az esetben, ha egy meglévő beszállítóddal ülsz le újratárgyalni az eddigi áraitokat.
A középső szint az, amikor 4-5 beszállítót keresel fel, kérsz tőlük árajánlatot, és a legjobb 1-2-vel beszélsz telefonon, majd a potenciális legjobbal ülsz le tárgyalni.
A teljes versenyeztetési eljárás pedig, amikor 5-8 céget hívsz meg (mondjuk nagyobb költés esetén), és gyakorlatilag egy előminősítéssel kezdesz. Kérd be a referenciáikat, és a legjobb 2-3 beszerzőtől kérj mintadarabot, próbamunkát, majd ez után ülj le velük tárgyalni.
A tárgyalástechnika és a pályáztatás is egy olyan terület, ami teljes embert és tudatosságot igényel. Semmit ne rutinból csinálj, mérlegeld a lehetőségeid, lehetőleg minden helyzetben külön külön, hiszen mindegyik más és más. Südy György egy külön tárgyalástechnikai képzést is tart, megtanítja, hogyan tudsz érvelni, melyik beszállítóval milyen stílusban tárgyalj.
Hogy a tárgyalástechnika mennyire komplex és nehéz terület, arról következő cikkünkben írunk, melyben szintén megjelennek Südy György, a beszerzés.hu alapítójának ötletei.
Ha a vásárlói közösségnek lenne neme, nő lenne - ez az egyik szlogenje a B2W fesztiválnak, amelyet idén ötödik alkalommal rendeznek meg. Hidd el, te is olyan vá...
A könyvelő letisztázza egy vállalkozás adminisztrációját, pénzt takarít meg a cégeknek, összességében segíti a helyes stratégia kialakítását. Nincs ez másként á...
Milliókkal többet hozhat a konyhára, ha van egy jó üzleti terved. Több pályázati pénz befolyásával, magasabb befektetői bizalom járhat, ha a céged fundamentuma ...
Az idő egy vállalkozónak a legnagyobb kincse. Így aztán amennyi időt csak lehet, érdemes megspórolni a pénzügyekben is. De hogyan lehet ezt aprópénzre váltani, ...
Egy vállalkozónak mi sem lehet kérdés annál jobban, hogy hogyan tudja hatékonyabbá tenni a vállalkozását. Hatékonyság, azaz kevesebb költség, több bevétel. Ezek...
Még tart a nyár, fordítsd vállalkozásod előnyére a lendületet, hogy egész évben pezsgő legyen a céges légkör és a gazdasági helyzeted. Értékelj, tervezz, strukt...