Sajnos 2023-ban is sokszor éri diszkrimináció a nőket a nemük miatt vagy azért, mert férfiakétól eltérő stratégiákat követnek. Fontos, hogy minden aspektusból beszéljünk erről, így koptatva ki az egyenlőtlenségeket a társadalomból. Séllei Lilla, az LSB táskamárka alapítója mondja el véleményét a nők hátrányos vállalkozói helyzetéről és arról, ő hogyan befolyásolja az eseményeket, mi az, amivel változást idéz elő. Nem is gondolnád, milyen kis lépésekből lesz hatalmas átalakulás.
Többször is. Amin időről időre morogni szoktam, hogy a legtöbben úgy gondolják, a női vállalkozók vállalkozása valójában egy hobbi, egy időtöltés, egy súlytalan dolog, amivel kitölti a gyerekek mellett az idejét, de valójában nincs gazdasági haszna, még csak a család szintjén sem. Egy vállalkozó férfiről soha senki nem gondolja, hogy a vállalkozása csak egy hobbi, és valójában a felesége tartja el, míg ő hasznos, termelő tevékenységnek álcázva tölti a szabadidejét, “valósítja meg önmagát”. Vajon ez miért van így?
Egy-egy új partnernél, legyen szó kellékgyártóról vagy alapanyag kereskedőről első körben mindig érződik, hogy nem vesznek komolyan, volt hogy megkérdőjelezték, hogy egyáltalán meg tudom-e mondani az adószámomat. Ezeken általában felülemelkedek, és amikor egy partnerségi viszony már hosszabb ideje tart, akkor nagyon jó kapcsolat alakul ki az első bizalmatlanság és értetlenség után.
Jóval több a férfi vállalkozó, még körülöttem is, ami nekem negatívum. A férfi vállalkozók pedig sokszor összejárnak, van a környezetükben egy vállalkozó haver, barát, akivel meg lehet beszélni a kérdéseket, akiktől tanácsot lehet kérni. Női vállalkozónak lenni, legalábbis a szűkebb környezetünket tekintve, az offline világban sokkal magányosabb és magadra utaltabb dolog. Nekem például nagyon hiányzik egy női vállalkozói baráti társaság, akikkel hasonlóan össze lehetne tartani, spontán, munka után beszélgetni, eszmét cserélni, gondolatokat, bajokat megosztani.
Összességében pedig ezek a társadalmi vélemények, mindennapi események gúsba köthetnek. Hiába hiszek magamban, nemrég jöttem rá, hogy sok szempontból önmagamat szorítom egy üvegplafon alá, mert még csak gondolati szinten sem fordul meg bennem, hogy át lehetne törni, nekem lehet ilyet, egyáltalán elérhetek többet.
Én úgy látom, hogy a társadalom egésze szintjén szörnyű a helyzet, és erre persze retorikában rá is erősítenek. Ennek ellenére én a saját generációmnál azt látom, hogy már nagyon más nézeteket vall, mint a szüleik vagy a nagyszüleik, és másképp is élnek. Az ismerőseink, akik hozzánk hasonlóan a ‘80-as, ‘90-es években születtek, már egyenjogúbb kapcsolatban élnek: teljesen természetes a férfiaknak is a pelenkázás, a babakocsi tolás, igénylik a minőségi időt a gyerekeikkel, nem csak női munka náluk a házimunka. Az meg, hogy az én fiamnak és lányomnak és a vele egykorú barátaiknak már ez teljesen természetes lesz, hiszen ezt látva nőttek fel, az hatalmas lépés lesz a társadalomnak. Mindenképpen kell egy generációváltás a tényleges, társadalmi szintű változáshoz.
Én egyébként nagy hangsúlyt fektetek erre a gyereknevelésre: sok egyenjogúsággal, feminizmussal foglalkozó mesekönyvünk van, sokat beszélünk a bérszakadékról vagy a minket körülvevő retorikával kapcsolatos problémákról, hogy miért nem csak a konyhában van a nő helye, a férfié pedig miért nem csak a munkahelyén. A 2021-es tavasz-nyári Csajok névre keresztelt kollekcióm egyébként pont a női problémákra, a nők sokszínűségére és a feminizmusra kívánta felhívni a figyelmet. Akkor volt egy együttműködésünk az anyákat támogató EMMA Egyesülettel is, mindegyik Csajok táska után 1.000 forinttal segítettük a munkájukat.
Szerintem én abszolút kamatoztatom és előnyt kovácsolok a körülöttem lévő női energiákból. A férjemet leszámítva, aki a grafikai feladatokban segít, mindenki akivel együtt dolgozom, partnerségben állok nő (és anya). Ez nagyban megkönnyíti a közös munkát, hiszen azonosak a problémáink, jobban meg tudjuk érteni egymást. Toleránsabbak vagyunk egymással, ami gördülékenyebbé teszi a munkát. Például hosszú évek óta ugyanaz a stáb dolgozik a kampányokon, a modell, a fotós, a sminkes, a stylist és a fodrász már-már egy baráti társasággá váltak, a közös munkán kívül is támogatják egymást, és ez meglátszik a produktumban, a kampányanyagokban is.
Az pedig, hogy a vevőim olyan nők (és anyák), mint én, szintén nagyban megkönnyíti mind a tervezést, mind pedig a márkával kapcsolatos kommunikációt. Nyugodtan adhatom önmagam, lehetek őszinte - és talán ezt is értékelik annyira a vásárlóim, egy vagyok közülük, amikor felhívnak valami miatt, nemcsak náluk üvölt a gyerek, hanem nálam is :D
Kezdettől fogva tiszteljék magukat annyira, hogy komolyan veszik önmagukat, ne hagyják, hogy a tágabb vagy éppen szűkebb környezet eltántorítsa őket, bagatellizálja az ötletüket.
A Billingo erősíti a női oldalt, és kiállunk az esélyegyenlőség mellett. Sokan összekeverik az egyenlőséget az egyformasággal, de mi tudjuk, hogy a különbözőségeinkben és a hasonlóságainkban is ott az erő. Ahogy a Nap is egyformán süt mindannyiunkra, úgy jár ugyanaz a tisztelet és megbecsülés mindenkinek, függetlenül a nemétől. Mi így gondolunk az esélyegyenlőségre.
Évek óta és eztán is kiállunk ezen értékek mellett, ezért is született a Női Vállalkozók Világnapja alkalmából cikksorozat sikeres női vállalkozókról, és ezért támogattuk a Női Váltó Fesztivált is. Szenzációs volt az esemény, amelyen mi is részt vettünk, és a vállalkozó nőknek adtunk szuper tippeket, amelyekről ITT olvashattok. A Női Váltó Magazinnak egyébként egy Klubja is van, ami a Lilla által hiányolt közösséget hivatott pótolni.
Ha a vásárlói közösségnek lenne neme, nő lenne - ez az egyik szlogenje a B2W fesztiválnak, amelyet idén ötödik alkalommal rendeznek meg. Hidd el, te is olyan vá...
A könyvelő letisztázza egy vállalkozás adminisztrációját, pénzt takarít meg a cégeknek, összességében segíti a helyes stratégia kialakítását. Nincs ez másként á...
Milliókkal többet hozhat a konyhára, ha van egy jó üzleti terved. Több pályázati pénz befolyásával, magasabb befektetői bizalom járhat, ha a céged fundamentuma ...
Az idő egy vállalkozónak a legnagyobb kincse. Így aztán amennyi időt csak lehet, érdemes megspórolni a pénzügyekben is. De hogyan lehet ezt aprópénzre váltani, ...
Egy vállalkozónak mi sem lehet kérdés annál jobban, hogy hogyan tudja hatékonyabbá tenni a vállalkozását. Hatékonyság, azaz kevesebb költség, több bevétel. Ezek...
Még tart a nyár, fordítsd vállalkozásod előnyére a lendületet, hogy egész évben pezsgő legyen a céges légkör és a gazdasági helyzeted. Értékelj, tervezz, strukt...