Adókártya igénylés: minden hasznos infó egy helyen

Adózás, NAV 2022.04.24. - 5 p. olvasás

Adóigazolvány nélkül gyakorlatilag ma már lehetetlen a hivatalos ügyek intézése, hiszen olyan alapokmánynak számít, mint a személyi igazolvány, a lakcímkártya vagy a TAJ kártya. Munkavállalás vagy hitelfelvétel esetén, illetve ha ingatlant, autót szeretnénk venni vagy eladni, biztosan be kell mutatnunk a kis szürke adókártyát. De mi a helyzet, ha elveszett vagy megsérült az adókártyánk? Hogyan igényelhetjük? Mennyi idő alatt készül el? Mennyibe kerül? Összegyűjtöttük a leghasznosabb tudnivalókat!

Adókártya

Mi az az adókártya és mit érdemes tudni róla?

Az adókártya, az adóhivatal által kiállított hatósági igazolvány, amelyen a magánszemélyek tízszámjegyű adóazonosító jele található és igazolja, hogy az illetőt a NAV felvette az adózással kapcsolatos nyilvántartásába. Ez jogosít bennünket arra, hogy az adók megfizetése után hivatalos nettó jövedelmünkhöz jussunk.

Az adóazonosító jel kapcsán érdemes megjegyezni, hogy nem azonos az adószámmal. Természetes személyek kizárólag az adóazonosító jelet használják, adószám igénylése kizárólag a gazdasági tevékenységet folytatók (pl. egyéni vállalkozók, cégek stb.) számára szükséges.

Miért fontos az adókártya? 

Adókártyánkat ma már szinte minden hivatali ügyintézés során be kell mutatnunk, illetve az összes olyan esetben, amikor adóköteles jövedelemben részesülünk.

Pénzügyeink intézésénél biztosan kérni fogják az adókártyát és hitelfelvétel során is elengedhetetlen.

Amennyiben új munkát vállalunk, a munkaszerződés megkötésének feltétele, hogy rendelkezzünk adóigazolvánnyal.

Ha ingatlant vagy gépjárművet szeretnénk venni vagy értékesíteni, akkor is számíthatunk rá, hogy kérni fogják az adóigazolványt.

Milyen adatok találhatók az adóigazolványon?

Az adókártya nagyjából személyi igazolvány méretű plasztik kártya, melyen az alábbi adatokat tüntetik fel:

  • Családi- és utónév
  • Anya leánykori családi és utóneve
  • Születés hely, idő
  • Adóazonosító jel
  • Adóigazolvány kiállításának dátuma

Az adókártya önmagában nem bizonyító erejű okirat

Fontos tudni, hogy az adóigazolvány önálló dokumentumként nem használható, hanem a személyi igazolvánnyal és a lakcímkártyával együttesen érvényes.

Bár nem bizonyító erejű okirat, amennyiben elveszítjük a kártyát vagy ellopják, azt a rendőrségen azonnal jelenteni kell, megakadályozva a visszaéléseket.

Az igénylés egyszerűsített eljárásának lépései

Az adóigazolvány igénylése egyszerű folyamat: akár online, akár postai úton vagy személyesen is intézhetjük. Ha a leggyorsabb utat szeretnénk választani, akkor a NAV online ügyintézés a leghatékonyabb.

Adókártya igénylése online

Az adóigazolványt Ügyfélkapun keresztül kérvényezhetjük, ehhez a 'T34-es nyomtatványt kell letölteni, kitölteni, majd elküldeni. Elég azokat az adatokat megadni, amelyek igénylőként ránk vonatkoznak, a többi rubrikát üresen kell hagyni.

Adóigazolvány igénylése személyesen vagy postai úton

Amennyiben postai úton szeretnénk kérvényezni a kártyát, a 'T34-es nyomtatványt két példányban kitöltve kell postáznunk a NAV-nak.

Személyes igénylésre a NAV ügyfélszolgálattal rendelkező kormányablakokban, úgynevezett NAV Pontokon van csak lehetőség. Fontos erre odafigyelni, mert Budapesten például nem minden hivatalban lehet adókártya ügyeket intézni.

Ha fővárosi vagy, akkor az alábbi kormányablakokba mehetsz:

  • Budapest IV. kerület: István út 15.
  • Budapest VIII. kerület: Baross utca 59.
  • Budapest X. kerület: Havas Ignác utca 1-3.
  • Budapest XI. kerület: Bocskai út 39-41.
  • Budapest XII. kerület: Kiss János altábornagy utca 33-35.
  • Budapest XIX. kerület: Városház tér 18-20.
  • Budapest XX. kerület: Vörösmarty utca 3.

Adókártyát igényelhetsz saját magad, de meghatalmazott és gyám is eljárhat az ügyben.

Mennyibe kerül az adókártya igénylés?

Az adókártya igénylése illetékmentes, amennyiben nem a mi hibánkból szükséges pótolni az okmányt:

  • első adóigazolvány igénylésekor (pl. újszülött)
  • adatmódosítás esetén (pl. új adókártya névváltozás esetén)
  • ellopott adókártya pótlásakor
  • sérülten kiállított adókártya cseréjekor

3.000 forintos díjat kell azonban fizetni, ha a kártya cseréjére, pótlására a saját hibánkból van szükség, például:

  • elveszett vagy megsemmisült adókártya pótlásakor
  • megrongálódott adóigazolvány cseréjekor

Az összeget bankkártyával, banki átutalással, vagy készpénzes fizetéssel rendezhetjük a NAV ügyfélszolgálatán.

Mennyi idő alatt kapom meg az adókártyámat?

A NAV az igénylés beadását követő 15 napon belül elkészíti a kártyát, amit postai úton kapunk meg. Addig is, ha szükség lenne az igazolvány bemutatására, a NAV által kiállított adóazonosító jelünkről szóló ideiglenes igazolást használhatjuk.

További hasznos tudnivalók az adókártyával kapcsolatban

Ha az adóigazolvány tulajdonosa meghal, akkor a NAV bevonja a kártyát. Ugyanez történik abban az esetben is, ha valaki véglegesen elhagyja az országot.

Amennyiben új adókártyát igénylünk, akkor a régit minden esetben le kell adni a NAV ügyfélszolgálatán. Ugyanez a helyzet akkor is, ha valahol adóigazolványt találunk.

Családi adókedvezmény igénybevételéhez a kisbabáknak is szüksége van adóigazolványra. Az újszülött adókártya kérdése azoban pofonegyszerű, a NAV ugyanis hivatalból elkészíti, tehát a szülőknek nem szükséges külön intézniük.

Amit mindenképp tarts szem előtt

Fontos, hogy az adókártya egy olyan hatósági igazolvány, ami nélkülözhetetlen az ügyintézések során, ezért ha megrongálódik, elveszik, azonnal gondoskodni kell a pótlásáról.

A koronavírus járványnak köszönhetően ma már nagyon sok ügyet online is elintézhetünk, így az adóigazolvány pótlását is kérvényezhetjük elektronikus úton. Ráadásul bármikor, bárhonnan megtehetjük, ezzel rengeteg időt és energiát spórolhatunk meg magunknak, hiszen nem kell órákat hivatali sorban állással töltenünk.

Ha vállalkozásod ügyeit is szeretnéd hatékonyan, online intézni, legyen szó számlázásról, céginformációról, pályázatfigyelésről, akkor regisztrálj a Billingóba!

Hasonló cikkek a kategóriában

Tevékenységi körök (TEÁOR és ÖVTJ) 2025-ös változása

Tevékenységi körök (TEÁOR és ÖVTJ) 2025-ös változása

Adózás, NAV 2025.03.04. - 7 p. olvasás

Valószínűleg már nincs az országban olyan személy, aki ne hallott volna a tevékenységi körök 2025-ös változásáról, amely minden egyéni és társas vállalkozót éri...

Kiskereskedelmi adó kiterjesztése az online platformokra: Amit tudnod érdemes 2025-ben

Kiskereskedelmi adó kiterjesztése az online platformokra: Amit tudnod érdemes 2025-ben

Adózás, NAV 2025.02.28. - 6 p. olvasás

2025 januártól léptek hatályba a kiskereskedelmi adóról szóló 2020. évi XLV. törvény legújabb módosításai, amik alapján az adófizetésére kötelezettek köre kibőv...

Hogyan lesz vállalkozóként nyugdíjad?

Hogyan lesz vállalkozóként nyugdíjad?

Adózás, NAV 2025.02.24. - 14 p. olvasás

Vállalkozóként sokan gondolják úgy, hogy csak a kötelező minimumot fizetik, aztán majd ráérnek foglalkozni a nyugdíjuk gyarapításával. Főleg a KATA adórendszer ...

Éves áfabevallás határideje

Február 25-én lejár az éves áfabevallás határideje

Adózás, NAV 2025.02.24. - 1 p. olvasás

Az éves áfabevallás határideje vészesen közeleg, és a NAV adatai szerint mintegy 70 ezer vállalkozást érint. Ha vállalkozóként érintett vagy, itt az ideje, hogy...

NAV adategyeztetés

Akár 300 ezres bírságot is kaphatsz, ha nem végzed el a NAV adategyeztetését

Adózás, NAV 2025.02.20. - 2 p. olvasás

A Nemzeti Adó- és Vámhivatal (NAV) új adategyeztetési eljárást vezetett be, amely komoly következményekkel járhat a vállalkozások számára. Ha nem reagálsz időbe...

Alanyi áfamentesség 2025

Alanyi áfamentesség 2025: 18 millió forintos értékhatár

Adózás, NAV 2025.02.10. - 3 p. olvasás

Ha vállalkozóként eddig a 12 millió forintos alanyi áfamentességi határt figyelted, van egy jó hírünk: 2025. január 1-től ez az összeg 18 millió forintra nőtt! ...

Back to Top