Kevés vállalkozót fog elkerülni az alapanyag drágulás 2023-ban, hiszen már idén is 11-50%-os áremelkedés volt jellemző a beszerzési oldalon, derült ki a Billingo legfrissebb felméréséből. Ha egyszer csak megjelenik az e-mail fiókodban a beszállítói levél, hogy hamarosan áremelést kénytelen bevezetni, őrizd meg a hidegvéred, és mérlegeld: vajon bele kell-e törődnöd a magasabb árakba?
Helyzetfüggő, hogy mennyire mélyen érdemes elmerülnöd az alkudozás mélységeiben, de Südy György, a beszerzés.hu szakértője szerint semmiképp se hagyd levesbe menni a jó áraidat, valamilyen kedvező feltételt teremts magadnak az adott helyzetben. Nézzük, milyen lehetőségeid vannak!
Ha a beszállítód árat emel, némi vizsgálódásra, kutatásra szükséged lesz. A költések 80%-a a beszállítók 20%-ától jön - ezért érdemes velük foglalkozni, ha nagyobb költségelemzés fájába vágod a fejszéd. Ha magasnak látod a költésed, emellett nagyot akarsz csökkenteni, megéri a feladat a teljes fókuszod. Mérlegeld, hogy az adott termék neked ér-e 3-4 munkanapnyi befektetett energiát, mert ha igen, akkor nagyot spórolhatsz az odafigyeléssel. Térképezd fel a beszállító lehetőségeit, legyél tisztában az árképzése alapjaival, hogy jó pozícióból indulhass el az áralku útján.
Hogyan lehet a beszerzői oldalon megfogni a költségcsökkentést? Nézd meg Südy Györggyel készített videóinterjúnkat!
Döntés előtt állsz: lehet, hogy beszállítót kell váltanod, de az is lehet, hogy jobban megéri neked ez a partnerség. Ebben az esetben győzd meg őt, hogy szeretnél vele a továbbiakban is együttműködni, de az új árak számodra nem megfelelők, találjatok ki valamit együtt. Ennél a mondatnál már legyen felsorakoztatott muníciód.
Mi szól a beszállítód mellett? Egy új partnerrel nehezebb összeszokni, a partnerség elején nagyobb lehet a selejtarány, szóval időbe telik kialakítani a kényelmes együttműködést. Ha igencsak függsz a jelenlegi beszállítódtól, ezt a kockázatot nem biztos, hogy érdemes vállalnod. Azt is vizsgáld meg, hogy a beszállító mennyire függ tőled, mert ha például van már egy bekészített készlete számodra, valószínűleg rugalmasabb lesz az egyéni árképzésben - inkább, mintsem elveszítsen. Itt már alkupozícióban vagy.
Azt már korábbi cikkünkben eléd tártuk, hogy a partnered reakcióit figyelve a későbbi tárgyalások során előnyre tehetsz szert, ezért a tárgyalástechnikában érdemes elmélyedned.
A Billingóval is csökkentheted céges költségeid!
Spórolás? Érdekelnek a részletek!
Ha meg szeretnéd tartani a beszállítód, ötletelj bátran! A lényeg, hogy ha nem megy egyszerűen az alkudozás, akkor se toporogj, inkább menekülj előre! Ajánld fel, hogy átkeretezhetitek a szerződéseteket, akár a szokásosnál hosszabb távra is elköteleződsz mellette, ha ő a kedvező árakat tartani tudja. Mivel ő sem lehet abban biztos, merre változik a piac, egy esetleges kizárólagosságot is felajánlhatsz, amivel lejjebb faraghatod az ajánlatot.
Ha monopol helyzetben van, nehéz lesz vele tárgyalni, de érdemes ilyenkor az adott termék mellé összeválogatni pár másikat, amelyet máshol is megvehetnél, de inkább egy helyről szerzed be őket - így már könnyebb lehet alkudozni.
Vizsgáld meg, hogy a piaci árakat kínálja-e neked. Ha felette lőtte be az áraid, belengethetsz neki egy esetleges pályáztatást. Ha szoros a kapcsolatotok, lehet, inkább enged az árból, mint vesződjön a pályázati anyag elkészítésével, és számára is ijesztő lehet egy új vevő gondolata. Akár meg is kérdezheted tőle, más vásárló megvenné-e tőle a terméket ennyiért.
Rakd össze a beszállító ajánlatát te magad! Érdemes feltárnod, hogyan képezi az árait, alkalmazhatsz ehhez árbontást. Mekkora a bevétele, milyen alapanyagáron szerzi a termékeit, hány százalék a gyártási költség, az üzeme gépei milyen állapotban vannak, hányan dolgoznak az előállításon, mekkora a beszállítód telephelye, és mennyire drága környéken van. Ezek mind mind befolyásoló tényezők.
Számításba vehetsz olyan apróságnak tűnő lényegi kérdéseket, hogy tőkeerős cégről van-e szó, a minőségi szolgáltatása mennyire keresett, hiszen ha pénzes a cég, adhat akár irreális árajánlatot is - neked az a felelősséged, hogy tudd, mi alapján kalkulálja ezt ki neked. Akár összehasonlítást is csinálhatsz több beszállító esetén egy táblázatban, amelyet javasoltunk neked a versenyeztetést taglaló cikkünkben.
Az árengedmény mellé vagy helyett extrákat is kérhetsz - ez főleg akkor kedvező stratégia, ha valamiért nem történik meg a kedvezmény megadása.
Mindkét fél jól jár például, ha grátisz terméket kapsz, és ezt a beszállítók általában szívesen alkalmazzák, hiszen többek közt csökkenti a raktárköltségeiket, kisebb lesz a szervizbevételük. Eközben nem az áraikat devalválják egy csökkentéssel, mégis kedveznek az ügyfelének. Te pedig gazdagabb leszel egy számodra fontos termékkel.
Ebben is különböző szintek vannak, például ha 10 termék kell, letárgyalhatsz egy árat 6 termékre és megkérdezheted, mennyibe kerülne a rendelésed plusz négy darabbal. Vagy megkérheted a beszállítót egy 12 darabra megegyezett árral kapcsolatban, hogy tartsa ezt 10 darab esetén is, vagy kérheted a tizedik terméket rabatnak, esetleg sávos árat is igényelhetsz, amit aztán később kielemezhetsz a táblázatodban.
Ha rabatot sem akar adni a partner, még mindig nem kell lemondanod a beszállítók gyöngyéről, például megegyezhettek abban is, hogy hosszabb garanciát adjon a termékére, intézze ő a szállítást, a csomagolást, adjon tanácsadást vagy épp próbaterméket. Hathatsz rá azzal, hogy ha te ajánlod őt és szolgáltatását másoknak, annak igazán nagy az ügyfélgeneráló hatása, és a fáradozásod jelentkezhetne az áraiban.
Rengeteg lehetőséged van, ha mégsem boldogulsz, a témában jártas profi cégektől is tudsz segítséget kérni. Az ügyfélből felkészülés és a zsebből elővehető trükkök rendkívül fontosak ahhoz, hogy az áremelés okozta ijedtség helyett inkább ötletelj.
Ha a vásárlói közösségnek lenne neme, nő lenne - ez az egyik szlogenje a B2W fesztiválnak, amelyet idén ötödik alkalommal rendeznek meg. Hidd el, te is olyan vá...
A könyvelő letisztázza egy vállalkozás adminisztrációját, pénzt takarít meg a cégeknek, összességében segíti a helyes stratégia kialakítását. Nincs ez másként á...
Milliókkal többet hozhat a konyhára, ha van egy jó üzleti terved. Több pályázati pénz befolyásával, magasabb befektetői bizalom járhat, ha a céged fundamentuma ...
Az idő egy vállalkozónak a legnagyobb kincse. Így aztán amennyi időt csak lehet, érdemes megspórolni a pénzügyekben is. De hogyan lehet ezt aprópénzre váltani, ...
Egy vállalkozónak mi sem lehet kérdés annál jobban, hogy hogyan tudja hatékonyabbá tenni a vállalkozását. Hatékonyság, azaz kevesebb költség, több bevétel. Ezek...
Még tart a nyár, fordítsd vállalkozásod előnyére a lendületet, hogy egész évben pezsgő legyen a céges légkör és a gazdasági helyzeted. Értékelj, tervezz, strukt...