Cégmásolat vagy cégkivonat: hasznos kifejezések és tudnivalók cégalapítóknak

Adózás, NAV 2022.04.08. - 5 p. olvasás

Cégalapítás során nagyon sok fogalommal találkozhatunk, melyeket nem árt ismerni, hogy pontosan tudjuk, mikor, milyen dokumentumra van szükségünk. Sokan nem tudják például, hogy mi a különbség a cégmásolat, a cégkivonat és a cégbizonyítvány között. Cikkünkben most bemutatjuk a vállalkozás alapítással kapcsolatos leghasznosabb tudnivalókat és megnézzük a legfontosabb definíciók jelentését.

Cégmásolat

A cégalapítás alapvetően nem túl bonyolult és időigényes feladat, hiszen az egyszerűsített cégeljárásnak köszönhetően, ha a törvényileg előírt mintaszerződések használjuk, akkor a cégbíróság bejegyzési eljárásának határideje mindössze egy munkanap. Ráadásul mindent el lehet intézni elektronikus úton az ügyvéd, közjegyző elektronikus aláírásával és még az illetéket sem kell postai csekken feladni. Ahhoz azonban, hogy a valóságban is ennyire gördülékeny legyen a vállalkozás alapítás folyamata, érdemes elméletben néhány kérdést átgondolni.

Felkészülés a cégalapításra

Miért fontos ez? Például annak, hogy milyen cégformában szeretnénk működni, hosszú távú hatásai vannak akár üzletmenet, akár költség szempontjából.

Nem árt annak sem utánajárni, hogy pontosan mi történik a cégbejegyzés során, tisztában lenni az egyes folyamatokkal még akkor is, ha az ezzel kapcsolatos teendőket jogi képviselőnk végzi.

Melyek a legfontosabb kérdések, amelyek felmerülnek?

Cégforma 

Korábban már írtunk az egyéni vállalkozás indításáról, valamint a kft. és rt. jellemzőiről, amelyek hasznos fogódzók lehetnek.

Cégnév 

Miután megvan a cégforma, jöhet a cégnév kiválasztása. Először is ki kell találnunk, hogy mi az, ami legjobban illik tevékenységünkhöz és marketing szempontból is előnyös. A cégnév ellenőrzés ajánlott a cégjegyzékben, hiszen ha az túlságosan hasonlít egy már bejegyzett vállalkozás nevéhez, akkor újat kell keresnünk.

Részletesebben a cégnév-választásról itt olvashatsz >>

Székhely

Fontos kérdés a székhely kiválasztása is, ahol maga a központi ügyintézés történik. Amennyiben saját ingatlanunkat szeretnénk bejelenteni, akkor ehhez tulajdoni lapra lesz szükség a székhelyhasználat jogosultságának igazolására. Ha bérleményt választunk széhelyül, akkor a tulajdonosnak nyilatkoznia kell arról, hogy engedélyezi azt. Érdemes már korábban egyeztetni erről és a bérleti szerződésben rögzíteni, hogy az ingatlan felüntethető székhelyként. Vannak emellett erre szakosodott székhelyszolgáltatók is, amelyek központi irodaként működnek, például átveszik és tárolják a leveleket. Fontos azonban, hogy ha a tényleges ügyintézést máshol fogjuk intézni, azt be kell jelenteni a cégbíróságnak.

Vezető tisztségviselők

Cégalapítás előtt meg kell határozni a vezető tisztségviselő(ke)t, vagy kijelölni a testületet, akik a gazdasági társaság ügyvezetését végzik. Emellett az is kulcsfontosságú, hogy milyen jogviszonyban lesznek a cégben. Lehetőség van ugyanis munkavállalói vagy megbízásos szerződéses formát kialakítani.

Ajánlott annak is utánajárni, hogy a vezető tisztségviselők esetében milyen törvényben meghatározott kizáró okok vannak meghatározva - pl. büntetett előélet, foglalkozástól eltiltás -, ami miatt valaki nem töltheti be ezt a szerepkört. A cégbejegyzéshez mellékelni is kell azt az írásos nyilatkozatot, miszerint semmilyen kizáró ok nem áll fenn.

Kezdőtőke és költségvetés

Járjunk utána, hogy mennyi kezdőtőkére és önerőre van szükség a cégalapításhoz. Ez társasági formáként eltérő. Kft. alapítás esetén például 3 millió forint, azonban azt nem kell azonnal a cég rendelkezésére bocsátani. Bt-t pedig minimális törzstőkével is lehet alapítani, nincs meghatározva annak legalacsonyabb összege.

Amit még mindenképp érdemes átgondolni, hogy leendő cégünknek milyen működési költségei, adóterhei lesznek, hiszen ez is befolyásolhatja, hogy mely cégformát a legelőnyösebb választani.

A fentieken túl érdemes megismerni a legalapvetőbb cégalapításhoz köthető fogalmakat. Lássuk most ezeket!

Cégbizonyítvány, cégkivonat, cégmásolat: mi a különbség?

Cégbizonyítvány

A cégbizonyítvány egy cégre vonatkozóan tartalmazza a cégjegyzék egy kiválasztott rovatában szereplő, az adott időpontban fennálló összes hatályos vagy törölt bejegyzést.

Cégkivonat 

A cégkivonat a cégjegyzékben egy adott céggel kapcsolatban aktuálisan fennálló adatokat tanúsító hiteles dokumentum. Alapvetően abban különbözik a cégmásolattól, hogy utóbbi tartalmazza azokat az adatokat is, melyeket a cégjegyzékből már töröltek.

Hivatalos ügyek intézésekor, például üzletrész átruházáskor vagy peres ügyek esetén az eljáró szervek (például önkormányzatok, ügyvédek, bíróságok) leggyakrabban a Közigazgatási és Igazságügyi Minisztérium Céginformációs Szolgálatától beszerezhető cégkivonat vagy cégmásolat bemutatását kérik.

Cégmásolat

A cégmásolatban tehát együttesen megtalálható a cégre vonatkozó valamennyi fennálló és törölt adat, jog, valamint tényt a Ctv. 1.§ (1) bekezdés a.) pontjának megfelelően. Ami azért nagyon pozitív, mert egy cégről minden eddig létező adatot le lehet kérni.

A cégmásolat az alábbiakat tartalmazza: Cégjegyzékszám, Cégnév, Székhely, Telephely, Fióktelep, Főtevékenység, Jegyzett tőke, Adószám, Státusz, Bejegyzések dátumai, Cégforma, Rövidített cégnév, Létesítő okirat kelte módosításainak dátumai, Jegyzett tőke megoszlása (pénz és nem pénzbeli), Képviselet módja, Képviseletre jogosul(tak) adatai, Könyvvizsgáló(k) adatai, Cég statisztikai számjele, Cég pénzforgalmi jelzőszáma, Tag(ok) adatai, Az egyes adatok változásáról dátumhoz kötött történet.

Összegzésül

Ha cégalapítás előtt állsz, mindenképp jó, ha nemcsak ügyvéded, hanem te is pontosan tisztában vagy a cégjogi fogalmakkal. Ez kisebb kockázatot jelent, hiszen jobb rálátásod van a szükséges teendőkre, illetve a cégbírósági eljárásra. Ezáltal sokkal gördülékenyebbé is válik a kommunikáció jogi képviselőd és közted, problémamentesen és gyorsan történhet a cégalapítás.

Ha cégindítás előtt szeretnél többet megtudni piaci konkurenseidről, partnereidről, a Billingo Céginfóban hozzáférsz a hazai vállalkozások aktuális cégadataihoz. A cégek alapinformációi mellett lehetőséged van beszámoló keresésre, beszámoló letöltésre, a vállalkozásokkal kapcsolatos pozitív és negatív események megtekintésére, mely segít üzleti döntéseid meghozatalában.

Hasonló cikkek a kategóriában

Tevékenységi körök (TEÁOR és ÖVTJ) 2025-ös változása

Tevékenységi körök (TEÁOR és ÖVTJ) 2025-ös változása

Adózás, NAV 2025.03.04. - 7 p. olvasás

Valószínűleg már nincs az országban olyan személy, aki ne hallott volna a tevékenységi körök 2025-ös változásáról, amely minden egyéni és társas vállalkozót éri...

Kiskereskedelmi adó kiterjesztése az online platformokra: Amit tudnod érdemes 2025-ben

Kiskereskedelmi adó kiterjesztése az online platformokra: Amit tudnod érdemes 2025-ben

Adózás, NAV 2025.02.28. - 6 p. olvasás

2025 januártól léptek hatályba a kiskereskedelmi adóról szóló 2020. évi XLV. törvény legújabb módosításai, amik alapján az adófizetésére kötelezettek köre kibőv...

Hogyan lesz vállalkozóként nyugdíjad?

Hogyan lesz vállalkozóként nyugdíjad?

Adózás, NAV 2025.02.24. - 14 p. olvasás

Vállalkozóként sokan gondolják úgy, hogy csak a kötelező minimumot fizetik, aztán majd ráérnek foglalkozni a nyugdíjuk gyarapításával. Főleg a KATA adórendszer ...

Éves áfabevallás határideje

Február 25-én lejár az éves áfabevallás határideje

Adózás, NAV 2025.02.24. - 1 p. olvasás

Az éves áfabevallás határideje vészesen közeleg, és a NAV adatai szerint mintegy 70 ezer vállalkozást érint. Ha vállalkozóként érintett vagy, itt az ideje, hogy...

NAV adategyeztetés

Akár 300 ezres bírságot is kaphatsz, ha nem végzed el a NAV adategyeztetését

Adózás, NAV 2025.02.20. - 2 p. olvasás

A Nemzeti Adó- és Vámhivatal (NAV) új adategyeztetési eljárást vezetett be, amely komoly következményekkel járhat a vállalkozások számára. Ha nem reagálsz időbe...

Alanyi áfamentesség 2025

Alanyi áfamentesség 2025: 18 millió forintos értékhatár

Adózás, NAV 2025.02.10. - 3 p. olvasás

Ha vállalkozóként eddig a 12 millió forintos alanyi áfamentességi határt figyelted, van egy jó hírünk: 2025. január 1-től ez az összeg 18 millió forintra nőtt! ...

Back to Top