Téged is frusztrál az alkalmazotti lét? Kiváló ötleteid vannak, amelyeket szeretnél megvalósítani? Úgy érzed, hogy itt az ideje, hogy a saját lábadra állj és ne mások cégét, életét építsd? Ha benned is felbukkantak hasonló gondolatok és a megvalósítás gyakorlati lépésein töröd a fejed, akkor most segítünk! Megmutatjuk, hogyan alapíts egyéni vállalkozást és mikre érdemes odafigyelned.
Az egyéni vállalkozás az egyik legideálisabb vállalkozási forma kezdő vállalkozóknak. Az ok egyszerű: a vállalkozás indítása könnyű, gyors és nem jár kiadásokkal. Sokkal költséghatékonyabb, mintha céget alapítanál.
Mielőtt nekivágsz az egyéni vállalkozás indításának, mindenképp érdemes azonban mérlegelned, hogy valóban ez a tökéletes választás?! Nem árt könyvelővel vagy adótanácsadóval konzultálnod a felmerülő költségekkel és adózási kérdésekkel kapcsolatban, hogy meghozhasd a legjobb döntést.
Egyéni vállalkozóként a magad ura lehetsz, nincsenek üzlettársak, viszont a felelősséged is korlátlan. Ez azt jelenti, hogy egyéni vállalkozóként a fennálló fizetési kötelezettségek teljesítéséért teljes vagyonoddal felelsz. Léteznek azonban olyan cégformák is, ahol a társaság tagjának felelőssége korlátozott, mint például a Kft. esetében.
Nincs ok az aggodalomra akkor sem, ha az egyéni vállalkozás mellett döntesz és időközben rájössz, hogy nem ez a legmegfelelőbb forma számodra. Bármikor áttérhetsz céges működésre.
Az egyéni vállalkozás egyik nagy előnye, hogy nem csak az indítása, hanem a megszüntetése is jóval egyszerűbb, mint egy gazdasági társaság esetében.
A vállalkozás indítása díj- és illetékmentes.
Bizonyos tevékenységi körökhöz szükség van hatósági erkölcsi bizonyítványra. Ennek megkérése évente 4 alkalommal ingyenes.
Egyéni vállalkozást kétféleképpen indíthatsz. Akár személyesen, akár online, az Ügyfélkapun keresztül.
Van már Ügyfélkapu regisztrációd? Amennyiben nincs még Ügyfélkapu azonosítód, az első lépés az Ügyfélkapu regisztráció. Ezt bármelyik okmányirodában, kormányablakban, NAV központi ügyfélszolgálaton vagy külképviseleten megteheted.
Lehetőséged van online is regisztrálni, amennyiben 2016. január 1-jét követően kiállított érvényes személyi igazolvánnyal rendelkezel.
Az Ügyfélkapu regisztráció nemcsak a vállalkozás indítása miatt szükséges, hanem itt tudod lekérdezni adószámláidat, vagy éppen elküldeni adóbevallásodat. Gyakorlatilag már minden hivatalos ügyed intézéséhez szükséges az Ügyfélkapu.
Első lépésként telepítsd a NAV honlapjáról az általános nyomtatványkitöltő programot, az ÁNYK-t.
A Webes ügysegéd oldalán keresztül töltsd ki a bejelentő nyomtatványt >>
A későbbiekben itt tudod majd módosítani egyéni vállalkozói adataidat (pl. új tevékenységi kör bejelentése, korábban bejelentett tevékenységi kör megszüntetése, székhely/telephely módosítása). Kérheted vállalkozásod szüneteltetését vagy tevékenységed folytatását. Itt szüntetheted meg vállalkozásodat is.
Amennyiben a székhely/telephely/fióktelep:
akkor szükséged lesz egy úgynevezett Székhelyhasználat jogcímét igazoló okiratra az ingatlan tulajdonosától/haszonélvezőjétől. Ebben az illető hozzájárul ahhoz, hogy egyéni vállalkozás székhelye/telephelye/fióktelepe az adott ingatlanon kerüljön bejegyzésre.
Fontos arra odafigyelni, hogy bizonyos tevékenységi körök képesítéshez kötöttek. Annak meglétét okirattal kell igazolni.
Ha olyan vállalkozást szeretnél indítani, melynek tevékenységi köréhez nem rendelkezel a megfelelő képesítéssel, akkor is van megoldás! Ez nem más, mint egy alkalmazott, akinek megvannak a szükséges engedélyei. Erre mindenképpen érdemes gondolnod a vállalkozás indítása előtt, hiszen egy alkalmazott foglalkoztatása például jelentős költséget jelent. Ha nem vagy biztos abban, hogy az általad végezni kívánt tevékenység engedélyköteles-e, itt ellenőrizheted >>
El kell döntened, hogy az egyéni vállalkozásból származó jövedelmedet milyen módon adózod le. Választhatsz vállalkozói SZJA-t, átalányadózást, valamint Kata adózást is.
Áfás vagy alanyi adómentes legyél?
Ha kezdő vállalkozóként:
akkor érdemes inkább alanyi adómentességet választanod.
Ennek értékhatára évi 12 millió forint. Ha az egyéni vállalkozásodat év közben kezded el, akkor az értékhatár nem 12 millió forint. Ekkor az értékhatár a 12 millió időarányosan számított összege. Tehát ha az általad teljesített értékesítések összesített ellenértéke az értékhatár alatt marad, úgy mentesülsz az áfa fizetési- és bevallási kötelezettség alól.
Általában akkor érdemes alanyi adómentességet választanod, ha elsősorban magánszemélyek számára adsz el terméket vagy szolgáltatást. Emellett fontos tényező, hogy tevékenységed ne legyen túl költségigényes.
Az alanyi adómentességet választó vállalkozás áfa fizetésére nem kötelezett, de a költségszámlák utáni áfa levonására sem jogosult. Emiatt áfát sem igényelhet vissza.
Amennyiben átléped az említett értékhatárt, akkor át kell térned áfás számlázásra és áfa-bevallást kell készítened. Ha áfamentes tevékenységet folytatsz, akkor viszont nem kell áfát felszámítanod.
Az egyéni vállalkozás indításakor dönthetsz arról, hogy tevékenységedet kisadózóként, azaz katásként végzed. Kezdő vállalkozóként óriási előnyt jelent, hogy az egyébként fizetendő adók és járulékok helyett havi fix összegű adót kell befizetned. Ezzel letudod az összes közterhet.
2022. szeptember 1-jétől már az új kata-törvény él. Ennek értelmében csak olyan főállású vállalkozó lehet katás, aki kizárólag magánszemélyeknek számláz. Az ügyvédektől a Bt.-kig elég sokan kiestek tehát a szeretetkosárból, és más adózási formát választottak. A főállású katázók 50 000 forintot fizetnek be havonta, minden más konstrukció megszűnt, és a kata-keret évi 18 millió forintra változott. A lentieket ennek tükrében olvasd.
Többet olvasok a kata-váltásról
Merre tovább, katások?
A fix összegű adót akkor is fizetned kell, ha nem volt bevételed. Ez viszont hátrányként jelentkezik. Ezt is figyelembe kell venni a Kata választásakor. Nincs olyan szabály, hogy csak egy bizonyos bevételhatár alatt lehet katázni.
Katás vállalkozás bármekkora bevételt elérhet, ettől még katás maradhat.
Azonban meghatározott összeghatárt meghaladó bevétel után - a havi fix adó mellett - 40 %-os mértékű adót is kell fizetni.
A bevételhatárt a következők szerint kell számítani:
Először meg kell határozni, hogy naptári évben hány hónapra kellett havi fix összegű adót fizetni. Ezt követően az alábbi számítást kell elvégezni.
Bevételhatár = hónapok száma x 1 millió forint.
Tegyük fel, hogy a magánszemély 2020. március 10-étől katás egyéni vállalkozó. Továbbá minden hónapra fizetnie kellett a havi fix adót.
Ebben az esetben az összeghatár 10 000 000 Ft.
Ha az egyéni vállalkozó 2020-ban 11 000 000 Ft bevételt ér el, akkor a fix havi adó mellett 1 000 000 Ft 40 %-át – azaz 400 ezer forintot - kell adóként megfizetnie.
A Kata adózás választásánál azt is mérlegelni kell, hogy 40 %-os adó fizetésének kötelezettsége felmerülhet-e. Ha igen, akkor várhatóan mekkora összeget tesz ki.
Katás vállalkozó lehetsz akár főállásban, akár mellékállásban (Billingo kiegészítés: 2022-től már csak főállásban). A Kata választásakor nyilatkoznod kell, hogy főállású kisadózó leszel, vagy mellékállású. Utóbbit akkor választhatod, ha pl. heti 36 órát elérő munkavégzéssel járó munkaviszony mellett vállalkozol, esetleg nyugdíjasként indítasz vállalkozást.
Mennyit kell így fizetned katásként?
Ha az adott hónap bármely napján katás vagy, akkor ezt az összeget kell befizetned. Akkor is, ha egyéni vállalkozásodat a hónap utolsó napjaiban indítod. Emiatt lehetőség szerint az egyéni vállalkozásodat a hónap elején indítsd.
A kisadózói státusz módosulása esetén bejelentést kell tenned a NAV felé, mivel változik a fizetendő havi fix adó összege. Ezt a NAV eredeti bejelentésed, vagy a későbbiekben bejelentett módosítások alapján írja elő az adószámládon. Ha a bejelentést elmulasztod, akkor ennek következményei lesznek. Emiatt a NAV az adott hónapban főállású kisadózóként kezel, miközben a Kata tv. szerint mellékállású vagy. Ebből adódóan az előírtnál magasabb fix összegű adót ír elő adószámládon, s ennek befizetését várja el (Billingo kiegészítés: mivel már az új kata tv. van hatályban, csak főállású vállalkozóként katázhatsz).
Bizonyos esetekben az adott hónapra nem kell fix adót fizetned (pl. a hónap egészében táppénzen voltál, mert egészségügyi okból nem tudtál dolgozni). Ezt és ennek okát közölnöd kell a NAV-val. Ha ezt elmulasztod, akkor a fix összegű adót a NAV automatikusan előírja az adószámládon. Amennyiben a NAV előírt fix összegű adót nem fizetted meg, akkor a NAV-nál tartozásod keletkezik. Ennek beszedése érdekében először a NAV felhív tartozásod rendezésére. Ha nem fizetsz, akkor inkasszót nyújthat be a bankodnál. Természetesen utólag korrigálhatod hibádat (pl. az elmulasztott bejelentést utólag pótlod), s erre való tekintettel a NAV korrigálja az előírt fix összegű adót. Ha ezt nem teszed meg, s a felhívás ellenére sem fizetsz, akkor a NAV inkasszál.
A Kata tagadhatatlanul egyszerű adózási mód. Azonban vannak olyan kérdések, amelyeket a Kata tv. is bonyolultan szabályoz. Ezek közé tartoznak a kisadózói státussal kapcsolatos rendelkezések is.
Ha nem vagy tisztában a szabályokkal, s nincs állandó könyvelőd, akkor fordulj szakemberhez!
Ha még nem rendelkezel adószámmal, akkor azt az egyéni vállalkozás indítására vonatkozó kérelem elfogadását követően az eljáró hatóság megállapítja számodra. Az adószám mellett nyilvántartási számot is kapsz.
Fontos, hogy sem az adószám, sem a nyilvántartási szám nem azonos a magánszemélyek által használt adóazonosító jellel.
Vállalkozóként kötelező a kamarai regisztráció, melyet a székhely szerint Kereskedelmi és Iparkamaránál tudsz elintézni. A regisztráció és az éves kamarai hozzájárulás befizetésének határideje a vállalkozás nyilvántartásba vételét követő 5 nap.
A regisztrációt online – erre a célra szolgáló internetes felületen - kell elvégezni. A szükséges információkat a területi kamara honlapján megtalálod.
A következő évben a kamarai hozzájárulást március 31-ig kell megfizetni.
A kamarai tagság éves díja: 5 000 Ft. Ezt az összeget kell akkor is fizetned, ha év közben (pl. decemberben) indítod egyéni vállalkozásodat.
Ha egyéni vállalkozásodat év közben megszüntetted, akkor is meg kell fizetned az éves díjat.
Ha a vállalkozásodat egész évben szünetelteted, nem kell megfizetned az éves díjat.
Az iparűzési adó alá minden vállalkozónak kötelezően be kell jelentkeznie a székhelye szerint illetékes önkormányzatnál.
Amennyiben a székhelyed Budapesten van, úgy a Fővárosi Önkormányzatnál kell ezt megtenned.
Ha telephelyet létesítesz a székhelyedtől eltérő önkormányzat területén, akkor ehhez az önkormányzathoz is be kell jelentkezned.
Az iparűzési adó mértékét a helyi adókról szól 1990. évi C. törvény maximalizálja 2%-ban. Az önkormányzatok azonban saját hatáskörükben kedvezőbb adómértéket is meghatározhatnak.
Az iparűzési adó mértéke és fizetése – választhatsz!
1. Illetékes önkormányzat által megállapított adómérték szerinti iparűzési adó fizetése
Ebben az esetben minden adóévről bevallást kell készíteni. A bevallást a tárgyévet követő május 31-ig szükséges eljuttatni az önkormányzathoz.
Az iparűzési adó meghatározása egyes esetekben több módszerrel is lehetséges. A vállalkozónak el kell döntenie:
a) van-e választási lehetősége;
b) ha igen, akkor melyik módszer eredményezi számára a legkisebb fizetendő adót.
Mindenképpen érdemes szakemberrel konzultálnod, ha nem ismered az adózási szabályokat. Ezt feltétlenül tedd meg, ha van telephelyed a székhelyedtől eltérő településen. Ugyanis ekkor az iparűzési adó alapját meg kell osztanod az önkormányzatok között. Emiatt mindkét önkormányzat felé bevallást kell benyújtani, adót kell fizetni.
Budapesten nincs probléma, mivel iparűzési adót csak a Fővárosi Önkormányzat felé kell fizetni, a kerületi önkormányzat nem adóztathat.
2. Egyszerűsített adózás katásoknak
Katásként lehetőség van az iparűzési adót átalány-adóalap után fizetni. Ebben az esetben nincs bevallási kötelezettség.
Az átalány-adóalap a törvényben meghatározott összeg, s nem a katás vállalkozás tényleges bevétele.
Ennek összege egy naptári évre 2 500 000 Ft. Ezután fizetendő adó - 2 % adómértékkel számítva – 50 000 Ft.
Ha az egyéni vállalkozásodat év közben indítod, akkor az átalányadó alapja a 2 500 000 Ft időarányosan számított összege.
Az éves adót két egyenlő részletben kell megfizetni. Az első részletet március 15-ig, a másodikat szeptember 15-ig.
Előfordulhat, hogy az adóév 12 hónapnál rövidebb (pl. a magánszemély az egyéni vállalkozását április hónap folyamán indította). Ekkor is az adóévre számított adót két egyenlő részletben kell megfizetni.
Az első részlet az adóév első hónapját követő hónap 15. napjáig, második része az adóév utolsó hónapját követő hónap 15. napjáig esedékes.
Az egyszerűsített adózást a Kata alá való bejelentkezést követően 45 napon belül választhatod. Ha a Katát már az egyéni vállalkozás indításakor választottad, akkor ettől kell a 45 napot számítani.
Tegyük fel, hogy a Kata választását követő 45 napon belül nem éltél ezzel a lehetőséggel. Azonban számodra kedvező lenne az egyszerűsített adózást. Ekkor már csak a következő adóévtől térhetsz át az egyszerűsített adózásra. Az adóév február 15-éig kell döntened.
A döntésedet az arra rendszeresített nyomtatvány benyújtásával kell bejelentened az előzőekben említett határidőig.
Az elektronikus ügyintézés a helyi adóknál is érvényesül. Emiatt a nyomtatványt elektronikusan lehet benyújtani.
Időközben úgy is határozhatsz hogy más módon szeretnéd megfizetni az iparűzési adót. Akkor erre vonatkozó döntésedet minden év január 1-je és február 15-e között kell bejelentened az önkormányzatnál.
A választásod a bejelentés évére és az azt követő évekre vonatkozik, ha azon az előzőekben leírtak szerint később nem változtatsz.
Azt is megteheted, hogy évente változtatsz, attól függően, számodra melyik adózás az előnyös.
Érdemes szakemberrel konzultálnod, hogy neked kevesebb adó fizetésével jár-e az egyszerűsített adózás. De arról is, hogy előnyösebb-e változtatnod a következő évtől, mert számodra az egyszerűsített adózás már nem lesz kedvező.
Minden, amit a Kata adózásról tudnod kell >>
Az illetékes hatóság az egyéni vállalkozókról közhiteles nyilvántartást vezet.
A nyilvántartás az interneten megtalálható és lekérdezhető. Ehhez az adószámot, vagy a nyilvántartási számot kell megadni.
Ha az egyéni vállalkozás indítására vonatkozó kérelmedet befogadták, akkor nyilvántartásba vesznek.
A nyilvántartásba vételről az Ügyfélkapun keresztül kapsz majd egy visszaigazolást. Ez tartalmazza a vállalkozásodra vonatkozó adatokat. Például a KSH-, a nyilvántartási- és az adószámot, a székhelyet, a bejelentett tevékenységi köröket, a kata illetve alanyi adómentesség választását.
Ha a kérelmedben nyilatkoztál a kata választásáról, akkor a NAV is küld egy tájékoztató levelet. Ezt az Ügyfélkapus tárhelyedre küldik.
Jó, ha tudod, hogy ha az alanyi adómentesség mellett döntesz, akkor nem muszáj külön bankszámlát nyitni vállalkozásod számára. Ugyanakkor célszerű nem keverni a vállalkozói és a magán bevételeidet és kiadásaidat, így érdemes párhuzamosan kezelni őket.
Ha viszont nem választottad az alanyi adómentességet, a nyilvántartásba vételt követő 15 napon belül kötelező legalább egy belföldi vállalkozói bankszámla nyitása. Amennyiben ezt nem teszed meg - így nem azon bonyolítod vállalkozásod pénzügyeit -, tetemes büntetésre számíthatsz.
Miután megkaptad az adószámodat, döntened kell. Hagyományos kézi számlatömbből, vagy számlázó programmal állítod ki számláidat. Érdemes ezt a döntést jól átgondolnod. Ugyanis ahogy növekszik majd a megrendeléseid száma, fejlődik a vállalkozásod, úgy jelent egyre nagyobb adminisztrációs terhet, ha kézzel számlázol.
Mindezt könnyedén megúszhatod egy jó számlázó programmal. Gyorsabb, hatékonyabb és mint tudjuk, az idő pénz. Ráadásul több folyamatot automatizálhatsz.
A Billingóval például:
Ráadásul nem kell a kiállított számláidra vonatkozó online adatszolgáltatási kötelezettség miatt sem aggódnod. Hiszen a Billingo automatikusan elvégzi helyetted.
2020. július 1-től már minden belföldi adóalany részére kiállított számlát jelenteni kell a NAV felé, 2021. január 4-től pedig már minden számláról adatot kell szolgáltatni a NAV-nak. Erről részletesebben itt olvashatsz >>
Ezt akkor sem úszod meg, ha kézi számlatömböt használsz. Az időigényes számlaírogatás mellett még az egyenkénti adatrögzítés miatt is főhet a fejed. Ráadásul elég csak egy számlát elfelejtened és máris többszázezres bírságot kockáztatsz.
2021.01.04-től már nem kell bejelenteni a NAV felé, ha számlázó programot használsz.
Tegyük fel, hogy webáruházat nyitsz. Ilyenkor a kereskedelmi tevékenységet a székhelyed szerinti önkormányzatnál kell bejelentened az erre rednszeresített nyomtatványon. Ezt le tudod tölteni az önkormányzat honlapjáról és sorban állás nélkül, szkennelt formában e-mailben is eljuttathatod, vagy postázhatod.
A vállalkozói igazolvány 2020 januártól megszűnt, ezért nem szükséges a vállalkozói tevékenység végzéséhez. Azoknak sincs tendőjük, akik már rendelkeznek igazolvánnyal, hiszen azok automatikusan érvényüket vesztik.
Ez is érdekelhet: egyéni vállalkozó adózása másodállástban >>
Ha a vásárlói közösségnek lenne neme, nő lenne - ez az egyik szlogenje a B2W fesztiválnak, amelyet idén ötödik alkalommal rendeznek meg. Hidd el, te is olyan vá...
A könyvelő letisztázza egy vállalkozás adminisztrációját, pénzt takarít meg a cégeknek, összességében segíti a helyes stratégia kialakítását. Nincs ez másként á...
Milliókkal többet hozhat a konyhára, ha van egy jó üzleti terved. Több pályázati pénz befolyásával, magasabb befektetői bizalom járhat, ha a céged fundamentuma ...
Az idő egy vállalkozónak a legnagyobb kincse. Így aztán amennyi időt csak lehet, érdemes megspórolni a pénzügyekben is. De hogyan lehet ezt aprópénzre váltani, ...
Egy vállalkozónak mi sem lehet kérdés annál jobban, hogy hogyan tudja hatékonyabbá tenni a vállalkozását. Hatékonyság, azaz kevesebb költség, több bevétel. Ezek...
Még tart a nyár, fordítsd vállalkozásod előnyére a lendületet, hogy egész évben pezsgő legyen a céges légkör és a gazdasági helyzeted. Értékelj, tervezz, strukt...