Bár az elektronikus számlák nagyban megkönnyítik a számlázással járó kötelező feladatok elvégzését, még mindig akad, aki hagyományos, kézzel kitöltött számlatömböt használ. Összeszedtük az elektronikus számla főbb jellemzőit, valamint az elektronikus és a hagyományos számla közötti különbségeket.
A hagyományos számlázás nehézségei
Több feladatot, időt és energiát igényel a hagyományos, kézi számlázás, de még mindig van, aki ezt a módszert követi. A hagyományos kézi számlák 3 példányban készülnek. Egyet kap a vevő, egy megy a könyvelésbe és egy marad a számlatömbben. Ez korábban egyébként a gép számlák esetében is így volt, egy eredeti és egy másolati számla készült.
Ma már azonban erre nincs szükség, hiszen 2010. szeptember 27-én eltörölték a kötelező példányszámozást és az eredeti illetve másolati példányok feltüntetésére vonatkozó előírást is. Végül a 2014. július 1-én, a 23/2014. (VI.30.) NGM rendelet a teljes 24/1995. (XI.22.) PM rendeletet hatályon kívül helyezte. Elektronikus számla egy eredeti példányban készül és fájlmásolás útján sokszorosítható.
A kézi számlák hitelességet a számlatömbben maradó példány biztosítja. Azon utólag változtatni, javítani nem lehet. A hagyományos gépi számlák mentést követően egyedi sorszámot kapnak. Ezeket kötelező minimum 2 példányban kinyomtatni, egyet kap a vevő, egy marad a kiállítónál, ami bekerül a könyvelésbe.
Tárolás, nyomtatás, postára járás
A hagyományos kézi és gépi számlákat nyomtatott formában kell megőrizni legalább 8 évig. Minden egyes számlát személyesen kell átadni a vevőnek vagy postán tudjuk neki elküldeni. A hagyományos gépi számlák ezek mellett e-mailben is küldhetők. Arra azonban ügyelni kell, hogy a vevőnek és a kiállítónak is ki kell nyomtatnia és 8 évig tárolnia a maga példányát.
Mi az az elektronikus számla?
Az elektronikus, másnéven e-számla egy olyan bizonylat, amely elektronikus jelek formájában tartalmazza a kiállított számla adatait. Az elektronikus számlát elektronikus úton kell kiállítani és befogadni, miközben megbízható módon kell biztosítania a számla eredetének hitelességét, az adattartalom hitelességét és olvashatóságát is.
Az elektronikus számla kiállításához egy arra alkalmas számlázó programra van szükség, ilyen a Billingo.
Itt regisztrálhatsz >>>
Az elektronikus számlázás előnyei
Az elektronikus számlákat nem kell és nem is szabad kinyomtatni. Azokat elektronikus fájl formátumban kell megőrizni. A számla hitelességét pedig ún. időbélyeg garantálja, amely a számla mentésekor automatikusan kerül a számlára és bizosítja, hogy azon utólag ne lehessen változtatni.
Így biztosítható, hogy technikai eszközök segítségével egyértelműen igazolható:
- a számla kibocsátója
- a számla kibocsátásának pontos időpontja
- hogy a digitális számlát a rajta szereplő adóalany állította ki
Ki küldhet és ki fogadhat elektronikus számlát?
Az elektronikus számlázás számlakibocsátónál történő bevezetése nincs hatósági engedélyhez kötve. Az adóalany maga választja meg - akár számlánként - az általa alkalmazott számlázási módot, vagyis hogy papíralapon vagy elektronikus úton bocsát-e ki számlát.
Az elektronikus számlák csak e-mailben küldhetők, azt sem a vevőnek sem a kiállítónak nem kell kinyomtatnia és elég elektronikus formában tárolni. Ráadásul egyszerre akár több száz számla is elektronikus számla is elkészülhet az online számlázóban. Gyors, biztonságos és hatékony.