Elektronikus számla vagy hagyományos? Mi a különbség?

Adózás, NAV 2016.01.28. - 3 p. olvasás

Bár az elektronikus számlák nagyban megkönnyítik a számlázással járó kötelező feladatok elvégzését, még mindig akad, aki hagyományos, kézzel kitöltött számlatömböt használ. Összeszedtük az elektronikus számla főbb jellemzőit, valamint az elektronikus és a hagyományos számla közötti különbségeket.

elektronikus számla hagyományos számla különbség

A hagyományos számlázás nehézségei

Több feladatot, időt és energiát igényel a hagyományos, kézi számlázás, de még mindig van, aki ezt a módszert követi. A hagyományos kézi számlák 3 példányban készülnek. Egyet kap a vevő, egy megy a könyvelésbe és egy marad a számlatömbben. Ez korábban egyébként a gép számlák esetében is így volt, egy eredeti és egy másolati számla készült.

Ma már azonban erre nincs szükség, hiszen 2010. szeptember 27-én eltörölték a kötelező példányszámozást és az eredeti illetve másolati példányok feltüntetésére vonatkozó előírást is. Végül a 2014. július 1-én, a 23/2014. (VI.30.) NGM rendelet a teljes 24/1995. (XI.22.) PM rendeletet hatályon kívül helyezte. Elektronikus számla egy eredeti példányban készül és fájlmásolás útján sokszorosítható.

A kézi számlák hitelességet a számlatömbben maradó példány biztosítja. Azon utólag változtatni, javítani nem lehet. A hagyományos gépi számlák mentést követően egyedi sorszámot kapnak. Ezeket kötelező minimum 2 példányban kinyomtatni, egyet kap a vevő, egy marad a kiállítónál, ami bekerül a könyvelésbe.

Tárolás, nyomtatás, postára járás

A hagyományos kézi és gépi számlákat nyomtatott formában kell megőrizni legalább 8 évig. Minden egyes számlát személyesen kell átadni a vevőnek vagy postán tudjuk neki elküldeni. A hagyományos gépi számlák ezek mellett e-mailben is küldhetők. Arra azonban ügyelni kell, hogy a vevőnek és a kiállítónak is ki kell nyomtatnia és 8 évig tárolnia a maga példányát.

Mi az az elektronikus számla?

Az elektronikus, másnéven e-számla egy olyan bizonylat, amely elektronikus jelek formájában tartalmazza a kiállított számla adatait. Az elektronikus számlát elektronikus úton kell kiállítani és befogadni, miközben megbízható módon kell biztosítania a számla eredetének hitelességét, az adattartalom hitelességét és olvashatóságát is.

Az elektronikus számla kiállításához egy arra alkalmas számlázó programra van szükség, ilyen a Billingo.
Itt regisztrálhatsz >>>

Az elektronikus számlázás előnyei

Az elektronikus számlákat nem kell és nem is szabad kinyomtatni. Azokat elektronikus fájl formátumban kell megőrizni. A számla hitelességét pedig ún. időbélyeg garantálja, amely a számla mentésekor automatikusan kerül a számlára és bizosítja, hogy azon utólag ne lehessen változtatni.

Így biztosítható, hogy technikai eszközök segítségével egyértelműen igazolható:
  • a számla kibocsátója
  • a számla kibocsátásának pontos időpontja
  • hogy a digitális számlát a rajta szereplő adóalany állította ki

Ki küldhet és ki fogadhat elektronikus számlát?

Az elektronikus számlázás számlakibocsátónál történő bevezetése nincs hatósági engedélyhez kötve. Az adóalany maga választja meg - akár számlánként - az általa alkalmazott számlázási módot, vagyis hogy papíralapon vagy elektronikus úton bocsát-e ki számlát.

Az elektronikus számlák csak e-mailben küldhetők, azt sem a vevőnek sem a kiállítónak nem kell kinyomtatnia és elég elektronikus formában tárolni. Ráadásul egyszerre akár több száz számla is elektronikus számla is elkészülhet az online számlázóban. Gyors, biztonságos és hatékony.



Hasonló cikkek a kategóriában

Tevékenységi körök (TEÁOR és ÖVTJ) 2025-ös változása

Tevékenységi körök (TEÁOR és ÖVTJ) 2025-ös változása

Adózás, NAV 2025.03.04. - 7 p. olvasás

Valószínűleg már nincs az országban olyan személy, aki ne hallott volna a tevékenységi körök 2025-ös változásáról, amely minden egyéni és társas vállalkozót éri...

Kiskereskedelmi adó kiterjesztése az online platformokra: Amit tudnod érdemes 2025-ben

Kiskereskedelmi adó kiterjesztése az online platformokra: Amit tudnod érdemes 2025-ben

Adózás, NAV 2025.02.28. - 6 p. olvasás

2025 januártól léptek hatályba a kiskereskedelmi adóról szóló 2020. évi XLV. törvény legújabb módosításai, amik alapján az adófizetésére kötelezettek köre kibőv...

Hogyan lesz vállalkozóként nyugdíjad?

Hogyan lesz vállalkozóként nyugdíjad?

Adózás, NAV 2025.02.24. - 14 p. olvasás

Vállalkozóként sokan gondolják úgy, hogy csak a kötelező minimumot fizetik, aztán majd ráérnek foglalkozni a nyugdíjuk gyarapításával. Főleg a KATA adórendszer ...

Éves áfabevallás határideje

Február 25-én lejár az éves áfabevallás határideje

Adózás, NAV 2025.02.24. - 1 p. olvasás

Az éves áfabevallás határideje vészesen közeleg, és a NAV adatai szerint mintegy 70 ezer vállalkozást érint. Ha vállalkozóként érintett vagy, itt az ideje, hogy...

NAV adategyeztetés

Akár 300 ezres bírságot is kaphatsz, ha nem végzed el a NAV adategyeztetését

Adózás, NAV 2025.02.20. - 2 p. olvasás

A Nemzeti Adó- és Vámhivatal (NAV) új adategyeztetési eljárást vezetett be, amely komoly következményekkel járhat a vállalkozások számára. Ha nem reagálsz időbe...

Alanyi áfamentesség 2025

Alanyi áfamentesség 2025: 18 millió forintos értékhatár

Adózás, NAV 2025.02.10. - 3 p. olvasás

Ha vállalkozóként eddig a 12 millió forintos alanyi áfamentességi határt figyelted, van egy jó hírünk: 2025. január 1-től ez az összeg 18 millió forintra nőtt! ...

Back to Top