A sikeres vállalatok körében már leáldozott a “mindenki pótolható” és hasonló frázisok csillaga, és vagy a dolgozók megtartására, vagy a feladatok átszervezésére fókuszálnak. Ezt is lehet jól és rosszul csinálni, ezért hoztunk nektek pár tippet, amivel még professzionálisabbak lehettek. Lehet, még ott motoszkál a fejedben a kérdés - miért éri meg neked a kollégáidba fektetni ahelyett, hogy a fluktuáció hullámain szörföznél. HR szakértőt kértünk, hogy segítsen kifejteni a választ.
Az új munkaerő ugyanis sosem csak a bérébe kerül a munkáltatónak - ez Szilvási Gábor HR szakértővel folytatott videóinterjúnkból is kiderül. A betanulása alatt kiesett idő is pénz, ezt ne felejtsük, amíg belerázódik a feladataiba, túlmutathat a próbaidején. Mire hatékony és teljes munkát tud végezni, addig már havonta milliós költségeknél jársz. Maga a toborzás/kiválasztás is gyakran súlyos összegekbe kerül, arról nem is beszélve, hogy egy új kolléga beválása nem életbiztosítás.
Nem minden munkavállalóhoz kell ragaszkodni, ez tény, de a hatékony és jó munkaerő megtartása kulcskérdés. Lehet, hogy befektetett energiával és pénzráfordítással jár, de ha jól menedzseljük a folyamatokat, bőségesen megtérül a folyamat. Annak emberi oldaláról és fontosságáról nem is beszélve. De hogyan állj neki? Tudod, melyik dolgozódat mi motiválja?
Szilvásinak például vesszőparipája, amikor egy alapjaiban rossz rendszerben gyümölcsnappal próbálják elkendőzni a problémákat. Szakértőként azt javasolja, a munkáltatók kezdjenek el megbarátkozni a motivációs piramis gondolatával.
A motivációkutatás alapjaként is ismert Maslow szükséglet-hierarchia piramisához hasonlóan a vállalati motivációs piramis is a szélesen lefektetett, masszív alapokkal kezdődik, és valahol a legtetején vannak az olyan rekreációs tevékenységek, mint a csapatépítők és a nassoló napok. Feje tetejére állítani ezt lehet, de nem érdemes.
A demotiváló fizetéseket tehát érdemes elfelejteni, a biztonság egyik alapfeltétele ugyanis az anyagi jólét valamilyen szintű megteremtése. Persze ha más az elégedetlenség forrása, akkor nem a pénzbeli kompenzáció lesz az utad.
A motiváló munkarend sem elhanyagolható, legyen meg a munkaidő-szabadidő ideális aránya, a dolgozó a munkakörének megfelelő feladatokat lássa el, a szükséges munkaruha vagy védőfelszerelés biztosításával. Ezek az alap építőkövek, ezek után érdemes komoly figyelmet fordítanod rá, hogy szakmailag minél többet tudj nyújtani a kollégáknak a fejlődésük érdekében, hogy el tudjanak köteleződni a feladataik iránt, azok kihívást jelentsenek számukra, és a karriercéljukban is támogatni tudd őket.
Ezt követően jön a szociális igényekhez kapcsolódó szint, amely lefedi a jól kialakított céges kultúrát, a jó belső kommunikációt, a közösségek, céges programok/kezdeményezések, társadalmi felelősségvállalás is ide tartozik.
Majd a legtetején azok az extra elemek, amelyeket valamilyen szinten a munkaerőpiac is diktál: a home office, a szektorspecifikus igények, mint céges autó, targoncavezetői jogosítvány térítése, utazási költség térítése, bölcsődei támogatás, csocsóasztal, stb. Ha ezek a feltételek adottak, természetesen jöhet a gyümölcsnap.
Legyenek izgalmas kihívások, a legjobb, ha nem néz ki ugyanúgy minden nap. Ha a kollégák számukra érdekes feladatokkal foglalkozhatnak, a termelékenység vagy a hasznos munka is magasabb minőségű lesz.
A kihívásokat díjazhatod is - ha a cég elér egy bizonyos, előre meghatározott célt, járhat érte jutalom, ahogy azért is, ha az adott munkavállaló önmagához képest kiemelkedően teljesít.
A munkáltatói márkaépítés jó pár éve már trend idehaza a HR szakértő Szilvási Gábor szerint, és a cég méretétől függetlenül érdemes ezzel foglalkozni.
Ez egyfajta szemlélet és építkezés, melynek során a vállalat közös értékeit megéli a benne dolgozó kollégákkal, hitelesen kommunikálja kifelé, és folyamatosan fejleszti a minél magasabb belső elkötelezettség és munkaerő-piaci attraktivitás érdekében. Az erősségekről és a gyengeségekről is megfelelően kommunikál a cégvezetés, az előbbit gondozza, az utóbbin pedig együtt feljesztenek a kollégákkal. Szilvási szerint, aki valóban szeretné fejleszteni a munkavállalói élményt és vonzó munkahellyé szeretne válni, az több éves stratégiában gondolkodjon, ne 1-1 akcióban.
Ide kapcsolódik a folyamatos transzparens és kétoldalú kommunikáció, meg kell kérdezni a munkavállalót, mi a motivációja, vagy egyáltalán hogyan érzi magát egy adott projektben.
Nem minden vezető áll a szociális érzékenységi skála legtetején, feltenni egy “hogy vagy” kérdést számukra nehéz, és nem is mindig sül el jól. De nekik is van pár tippünk.
Kommunikációs tréning - számtalan lehetőség, workshop vagy tréning nyújthat segítséget a megfelelő kommunikációban. Az elején lehet, döcögős lesz a beszélgetés, de hamar bele lehet jönni.
Kiszervezés - a legjobb, ha idáig nem jut el egy cégvezető, de ha minden kötél szakad, a HR-es kolléga is intézheti ezt a témát, vagy megosztható vele a folyamat.
Vezetőként természetesen nem tudsz meghasonulni, ha nem vagy nyitott, nem kell magadra erőszakolni ezeket a beszélgetéseket, de azt tudd: munkáltatóként te felelsz az embereidért, és a jóllétük is hozzád tartozik. Hidd el: értékelni fogják, ha nyitott vagy feléjük. A motiváció nagyobb lesz, kisebb a fluktuáció, és neked nem kell extra költségekkel számolnod 2023-ban.
Ha a vásárlói közösségnek lenne neme, nő lenne - ez az egyik szlogenje a B2W fesztiválnak, amelyet idén ötödik alkalommal rendeznek meg. Hidd el, te is olyan vá...
A könyvelő letisztázza egy vállalkozás adminisztrációját, pénzt takarít meg a cégeknek, összességében segíti a helyes stratégia kialakítását. Nincs ez másként á...
Milliókkal többet hozhat a konyhára, ha van egy jó üzleti terved. Több pályázati pénz befolyásával, magasabb befektetői bizalom járhat, ha a céged fundamentuma ...
Az idő egy vállalkozónak a legnagyobb kincse. Így aztán amennyi időt csak lehet, érdemes megspórolni a pénzügyekben is. De hogyan lehet ezt aprópénzre váltani, ...
Egy vállalkozónak mi sem lehet kérdés annál jobban, hogy hogyan tudja hatékonyabbá tenni a vállalkozását. Hatékonyság, azaz kevesebb költség, több bevétel. Ezek...
Még tart a nyár, fordítsd vállalkozásod előnyére a lendületet, hogy egész évben pezsgő legyen a céges légkör és a gazdasági helyzeted. Értékelj, tervezz, strukt...