A cikk több mint 6 hónapja frissült utoljára. Bár folyamatosan dolgozunk az aktualizáláson, előfordulhat, hogy itt most kihagytunk valamit. Ha elévültnek vélt tartalmat találsz, kérjük, szólj nekünk, és igyekezz több forrásból is tájékozódni. Ebben mi is segíthetünk más fórumon, keress minket!
Már a csapból is a 2020. július 1-én hatályba lépő NAV adatszolgáltatási kötelezettség bővítése és a növekvő adminisztráció folyik. Webshop és/vagy előfizetéses rendszer tulajdonosaként azonban különösen is érdemes odafigyelned, mert van egy nagy bukkanó. Te semmiképpen ne akadj fenn rajta. Olvass tovább, segítünk, hogy garantáltan nyugodtan aludhass.
2020. július 1-től minden belföldi adóalany számára kiállított számlát 4 napon belül be kell küldeni a NAV Online Számla rendszerébe. Ehhez kötelezően be kell regisztrálni a NAV Online Számla rendszerbe.
Azt már biztosan tudod, hogy a Billingo online számlázóval automatizálhatod a NAV adatszolgáltatás teljesítését. Ehhez
Ha a számláidat manuálisan állítod ki a teljesítést követően, akkor biztonságban érezheted magad. A Billingo automata számlakitöltő szolgáltatása automatikusan néhány karakter után feldobja a vállalkozás nevét. A kiválasztást követően pedig automatikusan kitölti a cégadatokat, beleértve az adószámot is, társas vállalkozások, egyéni vállalkozások és civil szervezetek esetén is. Az adószám tehát biztosan és helyesen rákerül a számlára, ha a többi adat is stimmel, sikeres lesz az adatszolgáltatás.
Ebben az esetben az adatszolgáltatás ugyan biztosan jól teljesül, a számlázás viszont lassabb. Automatizáltan, API-val összekötve egyértelműen gyorsabb.
Ennél összetettebb azonban a kérdés, ha a vásárlás webáruházon keresztül vagy más előfizetéses rendszerből történik, a számlázást pedig API összekötéssel automatizálta a vállalkozás. Itt ugyanis az adószám megadása és/vagy annak helyessége nem automatikus, hanem a vevőtől függ. Adószám nélkül azonban nem teljesíthető az adatszolgáltatás, ami viszont már a webáruház tulajdonosának felelőssége. Az adatszolgáltatás hibás, hiányos és elmaradó teljesítése esetén pedig sajnos kiszabható a mulasztási bírság.
Vállalkozóként természetes reakció, hogy automatizálni szeretnéd a webshopod vagy más rendszered számlázását. Ugyanakkor jogosan várod el azt is, hogy az adatszolgáltatásod is rendben legyen.
A számlázó részéről az ehhez szükséges feltételeket a Billingód teljes mértékben biztosítja. A Billingo szolgáltatóként az online számlázó programot adja a NAV adatszolgáltatásod teljesítéséhez, a számlán pedig azokat az adatokat és úgy tudja megjeleníteni, ahogy azt megkapja. Külső rendszerek, pl. egy webáruház vagy egyedi honlap esetén nincs ráhatásunk a megfelelő adatok bekérésére a vásárlási folyamat során. Az API összekötésről ITT olvashatsz még többet.
A tökéletes, hibamentes adatszolgáltatás tehát nélküled nem megy. Készítettünk ezért egy listát a kötelező lépésekkel, amelyeknek csak Te tudsz utánajárni:
Ezt a könyvelőd is intézheti helyetted. A regisztrációval kapcsolatos tudnivalókról ITT írtunk.
Ezt szintén intézheti a könyvelőd. Küldj neki meghívót a Billingo fiókodhoz, így a saját Billingo Könyvelői fiókjából érheti el a számlázásodat és többek között intézheti a NAV összekötésedet is. Ehhez is készítettünk képes segédletet is, ezt ITT találod.
Céges megrendelő esetén tedd kötelezővé a kitöltését és szabályozd a formátumát is.
Ha pedig külföldi vevőid is vannak, akkor gondolja a nemzetközi és közösségi adószám megadási lehetőségre is.
Figyelj arra is, hogy ez ne csak a formátum, hanem az adatok valóságtartalmát is ellenőrizze. Enélkül továbbra is fennáll a veszélye, hogy téves vagy hibás adatok kerülnek a Billingóba, majd onnan a NAV Online Számla rendszerébe. Ilyen esetben az adatszolgáltatás természetesen nem megfelelő.
FONTOS!
Fontos tudnod, hogy ha rosszul, hibásan kerülnek is át az adatok a Billingo fiókodba, a számlázó akkor is kiállítja a számlát. A NAV adatszolgáltatás viszont a hibás adatok miatt nem történik meg. Érdemes ezért a Billingo számlalistát folyamatosan ellenőrizni, mert a számla melletti kis ikon azonnal jelzi, ha az adatszolgáltatás sikertelen.
Ha bérelhető webshopod van, akkor jó eséllyel a webáruház fejlesztője már elkészítette az ehhez szükséges fejlesztéseket. Saját fejlesztésű shop és/vagy rendszer esetén erről neked kell gondoskodni. Minél előbb egyeztess a webáruházad fejlesztőjével.
Valószínűleg már nincs az országban olyan személy, aki ne hallott volna a tevékenységi körök 2025-ös változásáról, amely minden egyéni és társas vállalkozót éri...
2025 januártól léptek hatályba a kiskereskedelmi adóról szóló 2020. évi XLV. törvény legújabb módosításai, amik alapján az adófizetésére kötelezettek köre kibőv...
Vállalkozóként sokan gondolják úgy, hogy csak a kötelező minimumot fizetik, aztán majd ráérnek foglalkozni a nyugdíjuk gyarapításával. Főleg a KATA adórendszer ...
Az éves áfabevallás határideje vészesen közeleg, és a NAV adatai szerint mintegy 70 ezer vállalkozást érint. Ha vállalkozóként érintett vagy, itt az ideje, hogy...
A Nemzeti Adó- és Vámhivatal (NAV) új adategyeztetési eljárást vezetett be, amely komoly következményekkel járhat a vállalkozások számára. Ha nem reagálsz időbe...
Ha vállalkozóként eddig a 12 millió forintos alanyi áfamentességi határt figyelted, van egy jó hírünk: 2025. január 1-től ez az összeg 18 millió forintra nőtt! ...