Hogy jó-e vagy rossz a home office intézménye, az vállalati struktúrától is függ, annyi biztos: a rezsidíjak emelkedésével a jelenleginél is nagyobb figyelmet kaphat a HO. Egy vendéglátóipari egységben vagy szalagmunka során nyilván kivitelezhetetlen, de azokban a szektorokban, ahol mód van rá, bizony az igény sem alacsony, és ez nőni fog. A munkáltatók húzzák a szájukat, de hogyan érheti meg nekik a home office egy gazdasági válság küszöbén?
A humán-erőforrás költségeit nem úgy tudod csökkenteni, ahogy explicit a kiadásaidat, ezen a területben folyamatokban és hosszú távon érdemes gondolkodnod. Sokáig ne gondolkodj azon, mikor lépsz ezen a pályán, még most kell a válságállóság irányába elmozdulnod. A HR témát elég alaposan körbejártuk Szilvási Gábor HR szakértővel, és készítettünk erről nektek egy videót. Láttátok már?
A home office a munkavállalónak rendkívül kényelmes, megspórolja az utazással töltött időt, két meeting közt berakhatja a mosást, a maga által kialakított közekben harmonikusabban telhet a napja. A koncentrációt igénylő feladatok végzése során nem szűrődik be a kávégépnél sztorizgató kollégák hangja, és időben oda tud érni a szabadidős programjaira.
Home office alatt igencsak szétforgácsolódhat az ember, ha nem figyel oda a munkaidő és a szabadidő arányára, és gyakran túlórába csúszhat a munkavégzés. A munkavállalónak magasabb lesz otthon a rezsiköltsége, és a vállalati közösségből kiesve csökkenhet a hatékonyság.
Gyorstippek a hatékonyság növeléséért: tele az internet jobbnál jobb, működő ötletekkel:
A sor persze végtelen, mindenki a maga kompetenciájának megfelelően válasszon. Szilvási szerint fontos, hogy a munka magánélet egészséges integrációja legyen meg. Ahogy a munkáltató tartózkodjon attól, hogy az este 10 órai aktivitását ne tolja rá a munkavállalóra, a munkavállaló se töltse szabadidejét munkával. Ez mindkét fél felelőssége.
A munkáltatónak is kedvezhet a jól megszervezett home office, például spórolhat az iroda rezsiköltségein, ha egyszerre vannak otthon a kollégák, a közüzemi számlák sem híznak, mi több: akkor kisebb irodahelységet is elég bérelni.
Ráadásul még egyfajta állami támogatás is jár home office esetén - nem kötelező igénybe venni, de választhatóan, adómentesen hozzájárulhatnak a vállalatok az otthoni rezsiköltségekhez a minimálbér 10%-ig. Ez ma 22 ezer forint. A támogatás mindkét félnek költséghatékony, persze ehhez a pandémia alatt népszerűvé vált HO miatt megreformált szja tv. kiegészítéseit be kell tartani. A munkáltatónak ez abszolút költségspórolás, és 2023-ban a HR oldalon ezzel tudjuk legjobban megfogni a kiguruló forintokat.
Hátrányként szokták emlegetni egyes a munkáltatók, hogy a munkaerő hatékonysága csökkenhet home office alatt, kevésbé produktívabbak a kollégák, és nem, vagy legalábbis nehezebben leellenőrizhető a munkával töltött órák száma. Tipikusan a kollaborációt és magas kreativitást igénylő feladatoknál kontraproduktív lehet a home office Szilvási Gábor HR szakértő szerint. Valamint kiemeli, hogy a lojalitás kialakítása, kimondottan az újonnan érkező kollégáknál komoly kihívást jelent home office mellett.
Gyorstippek a home office ellenőrzéséért:
Hogy a home office előnyeit megtarthassuk, a hátrányoktól megszabaduljunk, az úgynevezett hibrid munkarend jelentheti a megoldást. 1-2 nap otthon vagy 1-2 nap az irodában, és minden teljesül. A munkavégzés így rugalmas, változékony lehet.
A kontroll kérdésénél Szilvási felvetette, hogy a HO ellenőrizhetetlenségével szemben a munkahelyeken sem lehetséges a teljes ellenőrzés. Ha egy munkavállaló nem szeretné kitölteni aktív munkával a 8 órát, azt az irodában sem fogja megtenni. A felelősség mindkét fél vállán nyugszik: a vezetőnek motiválnia kell, kihívást és feladatokat kell biztosítani a beosztottjának, és mindezek a kellő bizalom nélkül biztosan nem fognak működni. A munkavállalónak pedig a saját motivációját kell megtalálnia magában, hiszen ezért elsősorban önmaga felelős.
Vállalata válogatja, milyen mértékű home office a legjobb megoldás, érdemes a saját cégünkre optimalizálni ezt egy jó menedzseléssel. Szilvási elmondta, hogy könnyen akár a produktivitás rovására mehet a túlzott home office, ezért minden esetben a saját cégünk igényeihez, kultúrájához és emberihez kell igazítani. Meg kell találni a megfelelő balanszt a szociális közeg és a rugalmasság közt is, ezért visszautalt a korábban vele készített videóinterjúnkban tett nyilatkozatára: a vállalati tudatosságra hangsúlyt kell fektetni. Tervezzük meg, a cégnek mi lesz a legjobb!
Ha a vásárlói közösségnek lenne neme, nő lenne - ez az egyik szlogenje a B2W fesztiválnak, amelyet idén ötödik alkalommal rendeznek meg. Hidd el, te is olyan vá...
A könyvelő letisztázza egy vállalkozás adminisztrációját, pénzt takarít meg a cégeknek, összességében segíti a helyes stratégia kialakítását. Nincs ez másként á...
Milliókkal többet hozhat a konyhára, ha van egy jó üzleti terved. Több pályázati pénz befolyásával, magasabb befektetői bizalom járhat, ha a céged fundamentuma ...
Az idő egy vállalkozónak a legnagyobb kincse. Így aztán amennyi időt csak lehet, érdemes megspórolni a pénzügyekben is. De hogyan lehet ezt aprópénzre váltani, ...
Egy vállalkozónak mi sem lehet kérdés annál jobban, hogy hogyan tudja hatékonyabbá tenni a vállalkozását. Hatékonyság, azaz kevesebb költség, több bevétel. Ezek...
Még tart a nyár, fordítsd vállalkozásod előnyére a lendületet, hogy egész évben pezsgő legyen a céges légkör és a gazdasági helyzeted. Értékelj, tervezz, strukt...