A katára áttérő, vagy a katát választó egyéni vállalkozók, a katázó vállalkozások tagjainak többsége egyáltalán nem rendelkezik adózási ismeretekkel. Ezen túl könyvelőtől is csak esetenként kérnek segítséget, s azt is csak, amikor a gazdasági esemény már megtörtént. Emiatt gyakran alapvető hibákat követnek el, amelyek közé sorolhatóak az alábbiak is.
A Kata törvény előírásainak értelmezése megköveteli könyvelő, adótanácsadó, adószakértő igénybevételét. Emiatt nem nélkülözhetnék szakember segítségét.
Ennek részben az az oka, hogy a médiában a kata előnyeként elsősorban az egyszerűségét emelik ki, de az adminisztrációs kötelezettségek körét már nem részletezik. Emiatt a katás vállalkozások gyakran úgy gondolják, hogy az adminisztrációs kötelezettség a bevételek nyilvántartásában merül ki. Azonban a katás vállalkozások többségét más adminisztrációs kötelezettségek is terhelik.
A naptári hónapra fizetendő tételes adó összege 50 000 Ft, vagy 25 000 Ft. A Kata törvény tételesen szabályozza, hogy mely esetekben lehet 25 000 Ft tételes adót fizetni, s mikor kell 50 000 Ft-ot.
A kata választásakor nyilatkozni kell arról, hogy a kisadózónak minősülő személy után milyen összegű tételes adót kell fizetni. A tételes adó összegét a NAV a bejelentés alapján írja elő az adószámlán. A tételes adó összegét eredményező változást és annak okát az előírt határidőn belül a NAV-nál be kell jelenteni. Ennek hiányában a katás vállalkozás a szükségesnél kevesebb, vagy az előírtnál több tételes adót fizet. A bejelentés az előírt határidőn túl is megtehető!
A tételes adó változásával kapcsolatos szabályok korántsem egyszerűnek. Ezeket a katások sokszor egyáltalán nem ismerik, vagy azokat rosszul értelmezik.
Ezt a hibát elkerülheted, ha legalább a kata választását megelőzően igénybe veszed könyvelő, adótanácsadó segítségét.
Ha nincs állandó könyvelőd és...
akkor fordulj könyvelőhöz, adótanácsadóhoz és kérdezd meg, hogy ez befolyásolja-e a fizetendő tételes adó összegét, s ha igen, akkor hogyan változik.
Minden vállalkozásnak számlával kell igazolnia az általa beszerzett áru, anyag eredetét. Ez a szabály katás vállalkozásra is vonatkozik. Tegyük fel, hogy a NAV ellenőrzés során feltárja, hogy a katás vállalkozás rendelkezett/rendelkezik áru-, vagy anyagkészlettel. Ekkor kötelezheti a vállalkozást a beszerzési számlák bemutatására. Amennyiben erre nem kerül sor , akkor ún. igazolatlan eredetű áru forgalmazása valósul meg.
A számlával nem igazolt áru, anyag forgalmi értékét alapul véve a NAV jelentős mértékű mulasztási bírságot köteles kiszabni.
A katásként kiállított számlákra (a módosító, stornó számlákra is) ezt a megjegyzést fel kell tüntetni. Ennek elmaradása esetén a NAV jelentős összegű mulasztási bírságot szabhat ki.
A katás státus megszűnését követően a „Kisadózó” kifejezést a kiállított számlákra már nem lehet rávezetni. Ha ez mégis megtörténik, akkor ezzel jogsértés valósul meg, ezért ugyancsak kiszabható mulasztási bírság.
A tartós adathordozók mellé a kereskedők kötelesek úgynevezett adattörlő kódot biztosítani a fogyasztók számára. 2024-ben azonban fontos változtatások módosítjá...
Elindult az év, de fogalmad sincs, hogy milyen adóügyi változásokkal kell számolnod? Ebben a cikkben Fülöp Olga, a Számpatikus összefoglalta a legfontosabbakat,...
A vállalkozók között sokszor felmerül kérdésként, hogy mikor, milyen esetben jár számukra egy-egy pénzbeli ellátás. Ebben a cikkben most a táppénzzel kapcsolato...
Sokszor felmerül kérdésként a Billingo Facebook csoportban is, hogy főállás mellett hogyan, milyen formában vállalkozhatunk. Illetve az is, hogy ennek milyen ad...
Mivel az iparűzési adó egy helyi adó, ezért annak pontos szabályait mindig a helyi adó törvény (1990. évi C. tv.), valamint a székhelyünk és telephelyünk szerin...
Az közismert tény, hogy a heti 36 órát elérő munkaviszony mellett vállalkozók nem kötelezettek minimum járulékfizetésre. Viszont ha valaki gyermeket vállal, és ...