Hiába pattan ki a fejünkből a legzseniálisabb termék vagy szolgáltatás gondolata, melyekre ráadásul óriási is a kereslet a piacon, marketingkommunikáció nélkül vállalkozásunk biztos kudarcra van ítélve. Ahhoz, hogy ténylegesen elérjük a vásárlóinkat és megismertessük a márkánkat, klasszikus vagy digitális marketingkommunikációs eszközöket kell használnunk. Írásunkban most azt fogjuk végigvenni, hogy a siker érdekében milyen marketingkommunikációs formákat érdemes alkalmazni.
A képlet valójában nagyon egyszerű, adott egy termék, márka vagy szolgáltatás, amelyet bizonyos csatornákon keresztül el kell juttatni a vásárlóknak. Egyrészt fontos, hogy tudjanak róla, másrészt részletesen meg is kell ismertetni velük és felébreszteni bennük a vágyat és kíváncsiságot, hogy hogyan teszi jobbá az életüket.
Ezt számos platformon megtehetjük pl. az interneten, televízióban, rádióban, nyomtatott sajtóban vagy vásárok, rendezvények stb. útján.
Fontos, hogy mindig legyen meg a konkrét marketing célunk és ennek jegyében összehangoltan alkalmazzuk az egyes marketingkommunikációs eszközöket, amelyek képesek egymást kiegészíteni és hatékonyságukat növelni. A legjobb marketing eszközök megtalálásához elengedhetetlen célcsoportunk és médiafogyasztási szokásaik pontos ismerete.
A piaci verseny során a vállalkozások alapvető célja, hogy meggyőzzék a fogyasztókat, hogy az ő termékük, az általuk nyújtott szolgáltatások a legjobbak számukra. Ehhez különböző marketingeszközöket használnak, melyek együttes alkalmazása a marketing mix.
Az egyik legtöbbet használt és nagy klasszikusnak számító, a 4P modell, amely Jerome McCarthy, a Michigani Egyetem marketing professzorának nevéhez kötődik.
A 4P modell elemei:
Minden esetben fontos, hogy jó legyen a termék vagy szolgáltatás és az találkozzon a fogyasztók igényeivel. Ha ugyanis a termék maga rossz, akkor legyen bármilyen zseniális a marketing stratégia, el fognak maradni a számok.
Árazás és árpolitika (Price)
Az árazás szintén kritikus fontosságú, mert ha kiváló a termék és van is rá kereslet, pontosan ismernünk kell, hogy a célközönségünk mennyit hajlandó érte fizetni és miről képes lemondani. Az árazásnál mindenképp figyelembe kell venni a potenciális vásárlók anyagi helyzetét, fizetési hajlandóságát, valamint a költségeket és az elvárt hasznot.
Értékesítés és termékelhelyezés (Place)
Stratégiai szinten azt is meg kell tervezni, hogy a termék vagy szolgáltatás milyen módon jut el a vásárlókhoz (pl. üzletben, webshopban stb.) és milyen élménnyel találkoznak a vevők.
Promóció, reklámpolitika (Promotion)
A promóció célja, bemutatni a vásárlóknak, hogy miért van szükségük az adott termékre vagy szolgáltatásra és az miért éri meg az árát. A promóció szorosan összekapcsolódik a termékelhelyezéssel, illetve ide tartozik minden reklám és PR tevékenység, a promóciós stratégia.
További marketing mix modellekről, valamint a 4P-ről itt olvashatsz részletesebb >>
A marketingkommunikációs eszköztárat alapvetően két területre oszthatjuk, ATL-re és BTL-re. Az ATL (above the line) a vonal fölötti), a BTL (below the line) a vonal alatti. De miért is nevezik őket így? Nos, nagyon egyszerű, ezek a fogalmak még azokból az időkből származnak, amikor papír alapon történt a marketingtervezés és a vonal alá kerültek a kisebb költségvetésű marketing eszközök, a vonal fölé pedig azok, amelyek nagyobb ráfordítás igényeltek.
Ezeket az elnevezéseket a Procter&Gamble kezdte használni az 1950-es években. Voltak ugyanis olyan kiadások, amelyek nem a klasszikus reklámozáshoz voltak köthetők, viszont szükséges volt azokat is elszámolni és a költségvetésben megjelentetni, például a szórólapok. Így a reklám típusú költségek kerültek a vonal fölé, a nem hagyományos módszerek pedig a vonal alá.
Innen terjedt aztán el a marketing szakmán belül az ATL és a BTL.
Nézzük is most meg ezeket egy kicsit részletesebben!
ATL alatt kifejezetten a tömegmédiumokban történő reklámozást értjük. Az ATL-t nem célzottan, hanem szélesebb körben, országos vagy regionális szinten használják. Általában a reklámfelület nem saját tulajdonban van, hanem bérlésre kerül. Többnyire a nagyvállalatok alkalmazzák.
Melyek az ATL marketingkommunikációs eszközök?
Előnyük: Tömegesen képes elérni a fogyasztókat.
Hátrányuk: Sokkal költségesebb a BTL eszközöknél, nincs közvetlen visszacsatolás és viszonylag szűk a mozgástér a promóciók terén.
A BTL eszközök egy közvetlen kapcsolatot, személyes kommunikációt biztosítanak a vásárlókkal. Többnyire a kis- és közepes vállalatok és szolgáltatók használják. Az ATL-lel szemben itt a hirdető minden esetben a saját felületén kommunikál.
Melyek az BTL marketingkommunikációs eszközök?
Előnyük: Rengeteg BTL lehetőség van a marketing szakemberek kezében, ráadásul ezek a megoldások messze nem olyan költségesek, mint az ATL eszközök. Ezen kívül fókuszált, tisztán a célcsoportra szabott kommunikáció valósítható meg és közvetlen visszacsatolás érkezik a vevőktől.
Hátrányuk: Nem lehet olyan nagy tömegeket elérni vele, mint az ATL eszközökkel.
Hogy milyen marketingeszközöket használjunk, ezt a marketing és kommunikációs mix elkészítése után a pontos marketing stratégia ismeretében érdemes meghatározni.
Az ATL és a BTL kapcsán már említettünk néhány marketingkommunikációs lehetőséget, nézzük most ezeket online és offline megjelenés alapján csoportosítva.
A céges honlap az egyik legfontosabb felület, hiszen ha a vállalkozásra, termékekre, szolgáltatásokra keres rá a felhasználó, akkor erre a platformra érkezik. Ha struktúrájában, funkcionalitásában, tartalmában és megjelenésében is profi a weboldal, az már hatalmas lépés a vevőszerzéshez.
Egy jól kidolgozott SEO stratégia segít, hogy organikusan, azaz nem fizetett hirdetők útján jussunk el a felhasználókhoz oly módon, hogy előkelő helyet foglalunk el a Google találati listájában. Ennek titka, a felhasználók érdeklődése szempontjából érdekes kulcsszavakra optimalizált tartalom.
A tartalommarketing szorosan kapcsolódik a SEO-hoz. A vásárlóinkat ugyanis értékes tartalmakkal tudjuk a legjobban megnyerni, melyeket ha ráadásul kulcsszavakra optimalizálunk, két legyet üthetünk egy csapásra. A tartalom azonban nem csak a szöveges anyagokat fedi le, hanem minden képes és videós anyagot, amely szórakoztatja, informálja és támogatja a felhasználókat.
A PPC - fizetett hirdetés - kampányokkal rövid időn belül érhetünk el látványos eredményeket. Ide tartoznak pl. a Google Ads, a Facebook, Instagram hirdetések is.
Az e-mail marketing nem csak az új vevők szerződésének, de a meglévő vásárlókkal, felhasználókkal való kapcsolattartásnak is remek eszköze. A korszerű crm rendszerekkel ma már teljesen automatizált lehet az e-mail marketing, amikor a felhasználók érdeklődése és online viselkedése alapján, személyre szabottan célozzuk a potenciális vevőket.
A social media felületek az egyik legnépszerűbb online platformok, elsősorban a fiatalok körében. Remek lehetőséget kínálnak mind organikus posztok, mind fizetett hirdetések formájában a hatékony marketing kommunikációra.
Széles közönséget képesek megszólítani a rádió- és tévéműsorok közötti reklámblokkok, amik a mai napig nagyon népszerűek, bár igen drágák is.
Ugyancsak töretlen a népszerűségük a látványos kültéren vagy beltéren elhelyezett hirdetési felületeknek, melyek ma már egyre rendhagyóbbak és interaktívabbak.
Az egyik leghagyományosabb marketing eszköznek számítanak, amelyek hosszú idő óta nagyon népszerűek az online csatornák térnyerése ellenére is.
Itt a vásárlót helyben, például magában az üzletben célozzuk meg szórólapokkal, katalógusokkal, kóstoltatással, ajándékokkal.
Jellemzően filmekben vagy más tévé műsorokban bukkan fel a hirdetett termék, melyről nem válik azonnal egyértelművé, hogy reklám.
A termékek, szolgáltatások személyes kapcsolat útján különböző témájú rendezvényeken kerülnek megismertetésre.
Két fél üzleti kapcsolata, többnyire a sporthoz, a kultúrához vagy a szociális szférához kapcsolódik, az egyik fél anyagi támogatásáért cserébe megjelenési felületet kap az adott eseményen és annak kommunikációja során.
A direkt marketing személyes kapcsolaton alapuló marketing és sales tevékenység.
Hívások útján könnyedén elérhetjük potenciális vásárlóinkat, akiknek akár keresztértékesítési ajánlatokat kínálhatunk, vagy piackutatást, ügyfél-elégedettség mérést végezhetünk.
Még ma is népszerűek a postai úton küldött DM levelek.
Az elégedett vásárló a cég legjobb influenszere, hiszen pozitív személyes tapasztalatok útján nápszerűsíti a terméket vagy szolgáltatást.
Amellett, hogy az online marketing csatornák népszerűsége egyre inkább nő, az offline eszközök sem vesztették el a létjogosultságukat, a legjobban azonban integrált kampányok formájában működnek.
A TTL (Through the line) jelentése, vonalon átívelő, amely az előbbiekben részletesen taglalt ATL és BTL eszközök együttes alkalmazását jelenti. A cél az, hogy interaktívan összekössük és egymáshoz hangoljuk a különféle marketing csatornákon zajló kommunikációt.
A kommunikációnak kiemelt szerepe van a marketingen belül, hiszen termékeinket és márkánkat kiemeli a többi piaci szereplő közül és megkülönbözteti azoktól. Éppen ezért fontos, hogy vállalkozóként megtaláljuk a cégünkhöz, termékeinkhez és elsősorban a célközönségünkhöz illő üzeneteket és ezeket a leghatékonyabb marketing eszközökön keresztül kommunikáljuk.
Tudtad, hogy kiállított számláidat is pénztermelő marketing eszközzé alakíthatod? Mutatjuk, hogyan! >>
Ha a vásárlói közösségnek lenne neme, nő lenne - ez az egyik szlogenje a B2W fesztiválnak, amelyet idén ötödik alkalommal rendeznek meg. Hidd el, te is olyan vá...
A könyvelő letisztázza egy vállalkozás adminisztrációját, pénzt takarít meg a cégeknek, összességében segíti a helyes stratégia kialakítását. Nincs ez másként á...
Milliókkal többet hozhat a konyhára, ha van egy jó üzleti terved. Több pályázati pénz befolyásával, magasabb befektetői bizalom járhat, ha a céged fundamentuma ...
Az idő egy vállalkozónak a legnagyobb kincse. Így aztán amennyi időt csak lehet, érdemes megspórolni a pénzügyekben is. De hogyan lehet ezt aprópénzre váltani, ...
Egy vállalkozónak mi sem lehet kérdés annál jobban, hogy hogyan tudja hatékonyabbá tenni a vállalkozását. Hatékonyság, azaz kevesebb költség, több bevétel. Ezek...
Még tart a nyár, fordítsd vállalkozásod előnyére a lendületet, hogy egész évben pezsgő legyen a céges légkör és a gazdasági helyzeted. Értékelj, tervezz, strukt...