A női felsővezetők arányát nagyjából 10% körülre teszi az Egyenlítő Alapítvány Magyarországon, a középvezetők aránya pedig 30-40% közt mozog. Ezek a számok nem magasak, pedig a női döntéshozók jelenlétének fontossága megkérdőjelezhetetlen. Rengeteg sikeres vállalat mutatta már meg, hogy a férfiakétól eltérő gondolkodás is előreviszi a cégeket. Sőt. Most bemutatunk pár tipikusan maszkulinnak tartott iparágat, ahol nők hozzák meg a végső döntést.
A felsővezetői körben a nők aránya lényegesen alacsonyabb a férfiakéhoz képest, emellett probléma még, hogy tipizáltak a szakmák, vagyis a női feladatköröknek tulajdonított munkákon kívül sok esetben meg sem próbálnak elhelyezkedni a nők. Ezt hívják üvegplafon jelenségnek, amelyről már mi is írtunk korábban. A “férfiasabb” tevékenységek esetén alig vannak hölgyek, pedig a női skillek mint az empátia, sokoldalúság, multitasking, nemcsak a marketing vagy a műkörömépítés területén alkalmazható.
Uniós viszonylatban a vezetőtestületek elnökeinek csak 8%-a nő egy EU-s felmérés szerint. Nők főként a kreatív szakmákban képviseltetik magukat, ezekben nagyobb arányban is találunk felsővezetőket, az pedig kifejezetten ritka, hogy a bányaipari találkozókon kopogjanak a tűsarkak. Bár az Opten 2022-ben kiadott elemzése szerint a bányászat, kőfejtés területén 7,26% volt a tisztán női menedzsmenti arány, ami valljuk be, figyelemreméltó.
A mezőgazdasági, erdőgazdálkodási és halászati szektorban csak 9,61%, az információ és kommunikáció területén 10,5%, a feldolgozóiparban 11,11% a tisztán női vezetés. Az építőiparban 11,66% a tisztán női vezetés, a vegyes menedzsment 31,50% e területen. Ezek a legkevésbé kiegyenlítődött területek Magyarországon, itt van még mit javítani a nemek arányán.
Az egy prekoncepció, hogy a női vezetés kevésbé teszi gyümölcsözővé a vállalkozást. Erre hozott a Billingo 3 szemetszúró példát olyan iparágakból, ahol a nők vannak vezetői döntéshozó szerepében.
A Porsche Hungaria több márka képviseletét látja el hazánkban, többek közt az Audiét. A fenntarthatóság és a folyamatos technológiai fejlődés valamint a minőség hívei. 2021 óta az Audi hazai márkaigazgatója Zakariás Fruzsina, aki nőként a hazai autóipar egy meghatározó karaktere lett. Nyilatkozatai szerint kollégái megbecsülik és örülnek neki, amikor más típusú kérdéseket tesz fel, mint amit megszoktak korábban. Hozzáállása neméből is fakad, illetve az is előnyére vált, hogy korábban más iparágban dolgozott, így friss látásmódot hozott a céghez, amely mélyíti az ügyfélközpontúságot. Úgy gondolja, mindenképpen beszédtémává kell tenni az üvegplafon jelenséget és a női vezérkari jelenlét fontosságát.
Munkája során egyszerre támaszkodik az évtizedek óta iparágban dolgozó kollégáira, és bízik meg a fiatalabb generáció szemléletében. A szakmai tapasztalat és az új látásmód, a sokszínűség a cég motorja, amely így 2022-ben 421 milliárd forintos nettó éves árbevételhez jutott.
Schneiderné Piedl Anna 2017 óta a Piedl-Ker Kft. ügyvezetője, amely a HUFBAU franchise hálózat egyik alapító tulajdonosa, illetve a hálózathoz tartozó balatonalmádi, balatonfüredi építőpontoknak, és a Veszprémben 2022-ben nyílt barkácsáruháznak a tulajdonosa. A családi vállalkozásban elsősorban a szervezetfejlesztésért és a marketing területért felel.
Kereskedelemért felelős férfi kollégájával egyfajta kettős vezetésben működnek, ami meglátása szerint jót tesz a cégnek. Anna a Billingónak kiemelte, hogy elsősorban a rátermettség majd a szakmaiság számára a fontos egy vezetői munkakör betöltésénél, és egy nő is el tudja érni ezen az úton azt, amit egy férfi. Cégüknél több női középvezető is dolgozik, és a munkavállalók fele nő, ami a szektorban egyébként kiemelkedő arány.
Az építőipar szerinte egy tipikusan férfias terület, és nagyon kevés a nő a felsővezetésben. A legtöbb nő a marketing területen mozog, sűrűbben előfordulnak a kereskedelmi részlegeken, míg a kivitelezési részekért főként férfiak felelnek. Különösebb sovinizmust nem tapasztal, a szakma örül a női meglátásoknak, de megesik, hogy sokszor önkéntelenül nem veszik komolyan a nőket, illetve nőként többet kell bizonyítani ehhez.
Vezetőként azt az elvet vallja, hogy nem szégyen kérdezni, segítséget kérni. A HUFBAU Csoporthoz való tartozás számára ezért is jelent sokat, hiszen mindig lehet tanácsért fordulni a tulajdonostársakhoz, akik vezetőként ugyanolyan vagy hasonló problémákkal néznek szembe a hétköznapokban.
A hazai IT szektor meghatározó alakja Kulcsár Alexandra, a NOREX ERP Consulting Kft. alapítója és tulajdonosa, akit már említettünk a Billingo sikeres vállalati listájában.
Integrált vállalatirányítási szoftverekkel kapcsolatos tanácsadással foglalkozik, amelyek vállalkozások igényeire szabhatók. Az ERP rendszerek átláthatóbbá teszik a vállalkozás folyamatait, erősítik az adatbiztonságot és az információ-áramlást.
Az ERP szakma sokrétű: a modul tanácsadói területen, főleg a pénzügyi modulok területén kimondottan sok a hölgy szakértő Alexandra szerint, bár a gyártási területen még nem találkozott hölgyekkel, és az ERP szállító és tanácsadó cégek vezetői között is kimondottan kevés a cégtulajdonosnő. Az elmúlt 26 évben, mióta a színtéren van, kicsit jobb irányba változott a női vezetők aránya összességében, de a projekt teamek nemi arányára is figyelni kellene szerinte, hiszen ez komplexebb szemléletet hoz a vállalatnak.
“Alapvetően az IT területen kimondottan alacsony a női vállalkozók aránya Magyarországon, talán ezen érdemes lenne változtatni a nemzetközi trendeket figyelembe véve” - vetette fel.
Hozzáteszi, hogy kutatók szerint is profitábilisak és erősebbek azok a cégek, ahol a menedzsmentben a hölgyek aránya kiegyensúlyozott. Hisz abban, hogy a sikeres digitalizációs projektekben a nőknek jelentős szerepük van.
“Sok olyan szempont van az üzletben, amihez a hölgyek óvatosabban és érzékenyebben viszonyulnak. Az IT területen sokáig mintha elfeledték volna, hogy az ember használja a digitalizációt, tehát az emberi szempontokat nem szabad kihagyni, sőt, előtérbe kell helyezni. Mi független ügyfél oldali tanácsadóként mindig azt hangsúlyozzuk: az emberi tényezők figyelmen kívül hagyása óriási kockázat, szinte minden bukott projektben a fő ok ezek között keresendő. Ezekben pedig a nők alaptermészetüknél fogva fogékonyabbak.”
Folyamatosan emelkednek a céges banki költségek, melyek állandó nyomás alatt tartják a hazai kis- és középvállalkozásokat. A kérdés az, hogy hogyan lehet ezt cs...
Korábban cégautót fenntartani anyagilag kifejezetten kedvező volt a magánhasználat költségeihez képest. Ma már ez nem feltétlenül van így, ezért lehet, hogy saj...
A számlák kiállítása még csak a kezdete az üzleti folyamatoknak. Az igazi kérdés az, hogy a teljesítések után mikor és hogyan érkezik meg a pénz. A kintlévősége...
A KKV Technológia Plusz Hitelprogram 0%-os kamatozású hitellel segíti a vállalkozások technológiai fejlesztését és versenyképességük növelését. A kedvezményes h...
A vállalkozásod pénzügyei valószínűleg az elsődleges figyelmedet élvezik, de ettől még magánemberként is lehetnek olyan céljaid, amelyekhez a bank pénzére van s...
A megbízási szerződés az egyik leggyakrabban alkalmazott szerződéstípus, mert rugalmas jogviszonyt biztosít a feleknek, és akár olyan egyedi feladatok, pontosan...