A rengeteg oldalról befolyásolt, egyre magasabb inflációnak elképesztő hatása van a munkaerőpiacra, ám Szilvási Gábor HR szakértő szerint teljesen más humánerőforrási struktúra rajzolódik ki, mint a 2008-as válság idején. Hogyan lehet boldogulni a vészterhes időkben úgy, hogy a vállalati költségeket HR oldalról is csökkentsük? A szakember elmondja.
Azt Szilvási leszögezi, hogy tuti recept nincs, a vállalatoknak tudatosan meg kell tervezniük, mi lesz számukra a legjobb megoldás. Minden vállalkozásnak van egy saját költségszintje, ami az emberi erőforráshoz kapcsolódik, és ezzel 2023-ban foglalkozni kell. Különösen azért, mert a reálbérek változni fognak. Az inflációkövető béremelést nem mindenki engedheti meg magának (mint azt már pedzegettük korábbi cikkünkben), de ami fontos: tervezni kell majd, hogy minél költséghatékonyabban ússzák meg a vállalkozások a nehézségeket.
A 2008-as válság idején a trend az volt, hogy költségcsökkentés gyanánt a dolgozók egy részét elbocsátották. A covid alatt vált egyértelművé, hogy ehhez képest ma más stratégia volt megfigyelhető: a munkavállaló megtartása volt a cél. Úgy fest, 2023-ban is nagy hangsúlyt fektetnek erre a vállalkozások, és a kormányzati erőfeszítések is ezt irányozzák elő, véli a HR szakértő.
Az infláció mértéke növekszik, emelkednek az árak. Ez húzza magával a bérköltségek emelkedését is, ami miatt a profit, legalábbis egy része elveszik, ha nem emel árat a vállalkozó. Az áremelés-béremelés tánca viszont csak egy pontig tartható, és az az optimális, ha ebbe a spirálba a lehető legkisebb mértékben kerül a vállalkozó. Ez nem lesz könnyű feladat. Minél humánintenzívebb a vállalkozás, annál nehezebb lesz ezt tartani.
A profession.hu 2022-es előzetes felmérése HR Körkép 2022 címmel novemberben jelent meg. Ebből kiderül, hogy a válaszadók 63%-a tervezi jövőre a bérfejlesztést, és főleg az élelmiszeripari, a könnyűipari, a raktározási, a szállítási, a nehézipari és gépgyártási szektorban tervezik az emeléseket, illetve a postai alkalmazottak is számíthatnak komolyabb bérkompenzációra. Szilvási Gábor szerint nagyon kevés cég lesz, amelyik nem emel majd a béreken, jellemzően viszont nem érik majd el az inflációt ezek a bérkorrekciók.
Szerinte a reálbérek csökkenni fognak, normalizálódásban pedig 2023 második felében gondolkodhatunk, amikor esetlegesen egyszámjegyű inflációval kell megbírkóznia a munkáltatónak. A Billingo vállalati költségcsökkentési kérdőívéből az derült ki, hogy a 3000 kitöltő vállalkozó 52%-a idén például nem emelt a béreken. Az adatokat összefésülve látszik, hogy jövőre ezt a kérdést kevesen kerülgetik majd tovább.
Sajnos konkrét recept nincs Szilvási szerint, amit javasolni tud, hogy ebben a változó időszakban legyen a vállalkozás minél rugalmasabb. Ha kell, bizonyos mértékig lehet élni a klasszikus létszámstoppal, legyen hangsúlyos a cégen belüli átképzés, a kiszervezés. Erről részleteiben beszél a korábbi videóinterjúnkban, amelyben a HR költségek optimalizálását vette górcső alá a Billingo székében.
Unalomig ismételhető HR szempontból, hogy a munkaerő megtartása kulcskérdés a cég költségeinek csökkentésében. Ha a béremelés nem működik egy vállalkozásban, bónuszokkal, premizálással még mindig nagyon szépen lehet játszani, egy jól felépített, a cég üzleti eredményeihez kapcsolódó javadalmazási rendszer sokat tud segíteni. Vagy mondjuk egy egyszeri, nagyobb összegű juttatás akkor, ha a profit nő. Érdemes ilyenekben is gondolkodni, hiszen ezzel is adsz valamit, de az összeg nem kerül be a fix költségeidbe.
Felmerülhet a kérdés, hogy a vállalkozások elindulnak-e a giga-infláció hatására a szürke- vagy feketegazdaság irányába. Szilvási szerint az ember ugyan igyekszik kreatív lenni recesszió idején is, de reménykedik, hogy az adózási hajlandóság nem fordul másik irányba. Biztosan komolyabb lesz a csábítás bizonyos szegmensek számára, de bízik benne, hogy e téren nem lesz változás.
Ha a vásárlói közösségnek lenne neme, nő lenne - ez az egyik szlogenje a B2W fesztiválnak, amelyet idén ötödik alkalommal rendeznek meg. Hidd el, te is olyan vá...
A könyvelő letisztázza egy vállalkozás adminisztrációját, pénzt takarít meg a cégeknek, összességében segíti a helyes stratégia kialakítását. Nincs ez másként á...
Milliókkal többet hozhat a konyhára, ha van egy jó üzleti terved. Több pályázati pénz befolyásával, magasabb befektetői bizalom járhat, ha a céged fundamentuma ...
Az idő egy vállalkozónak a legnagyobb kincse. Így aztán amennyi időt csak lehet, érdemes megspórolni a pénzügyekben is. De hogyan lehet ezt aprópénzre váltani, ...
Egy vállalkozónak mi sem lehet kérdés annál jobban, hogy hogyan tudja hatékonyabbá tenni a vállalkozását. Hatékonyság, azaz kevesebb költség, több bevétel. Ezek...
Még tart a nyár, fordítsd vállalkozásod előnyére a lendületet, hogy egész évben pezsgő legyen a céges légkör és a gazdasági helyzeted. Értékelj, tervezz, strukt...