Ha vállalkozás indításán töröd a fejed, vagy szeretnél hatékony lenni a munkádban és a megfelelő eszközökkel összképet alkotni arról, hogy hogyan működik a céged, esetleg egy globális vállalatot elemeznél szervezeti vagy projekt szinten, akkor a SWOT elemzés készítése segíthet. Mutatjuk, hogyan csináld!
A SWOT analízis egy kiváló helyzetelemző és stratégiai tervező eszköz, mely a vállalkozás erősségeinek, gyengeségeinek, a kínálkozó lehetőségeinek és fennálló veszélyeinek azonosítását és megértését támogatja. Kiválóan működik egyfős cégeknél és nagyvállalatoknál is. Nézzük is most meg, hogy hogyan pontosan!
A SWOT egy mozaikszó, amely az analízis területeinek angol elnevezésének kezdőbetűiből áll:
Strengths - Erősségek
Weaknesses - Gyengeségek
Opportunities - Lehetőségek
Threats - Veszélyek
Bár a SWOT kifejezés elterjedtebb, a magyar nyelvben szokták használni a GYELV elemzés elnevezést is, amely a magyar kezdőbetűket rejti.
Sokakban él az a téves elképzelés, hogy a SWOT analízís egy versenytárs figyelő módszer. Valójában azonban a SWOT hátránya, hogy mindössze arra ad lehetőséget, hogy megvizsgálhassuk vállalkozásunk erősségeit és gyengeségeit, melyekre közvetlen ráhatásunk van, valamint a külső lehetőségeket és veszélyeket, amelyek tőlünk függetlenek. A konkurencia vizsgálatára azonban nem.
Ha szeretnél több információt megtudni a versenytársaiddal kapcsolatos pozitív és negatív eseményekről, akkor ismerd meg a Partnerfigyelőt!
A SWOT analízis a külső és belső tényezőket vizsgálja.
Belső tényezők
Ide tartoznak az erősségek (S) és gyengeségek (W), azaz a jól működő és a nem működő tényezők, amelyekre közvetlen ráhatásunk van.
Külső tényezők
Ez a lehetőségeket (O) és veszélyeket (T) foglalja magában, azaz azokat a tényezőket, melyek hatáskörünkön kívül vannak. A lehetőségek esetében olyan adottságokról van szó, melyekre építve kedvező módon használhatjuk ki erősségeinket. Valamint azokat a negatív tényezőket rejti, amelyek kockázatot jelenthetnek és rontják a siker elérésének lehetőségét.
Vegyük most végig, hogy milyen elemekből építkezik a SWOT analízis.
Ahhoz, hogy meghatározhassuk vállalkozásunk vagy projektünk, termékünk erősségeit, az alábbi kérdések segíthetnek:
Itt azokat a tényezőket kell sorra vennünk, amelyek gyengítik a céget, terméket, projektet és magát az erősségeket is.
A lehetőségekről már szót ejtettünk, hogy olyan külső tényezőket jelölnek, amikre nincs ráhatásunk, azonban jelentős mértékben hozzájárulhatnak sikereinkhez.
A veszélyeknél azokat a faktorokat fontos összegyűjteni, amelyekre nincs közvetlen ráhatásunk. Ilyen lehet például:
Tekintsük most át lépésről lépésre, hogy hogyan végezd az elemzést!
Fontos, hogy pontosan tudd, mi a célja a SWOT elemzésnek, mire fogod használni és milyen tényezőkre szeretnél rálátni.
Sok cég beleesik abba a hibába, hogy az elemzést csak egy nézőpontból készíti el. Azaz a fő döntéshozók összeülnek, meghatároznak szempontokat, de elképzelhető, hogy marketing vagy pénzügyi szempontból egész más aspektusok is fontosak lehetnek.
A jó SWOT elemzés titka tehát az, ha minél többeket bevonunk az analitikába, így biztosan nem maradnak ki olyan szempontok, melyek lényegesek lehetnek a végeredményt illetően.
Jó húzás lehet az ügyfeleinket is megkérdezni, így még pontosabb rálátást kaphatunk akár erősségeinkre, akár gyengeségeinkre.
Helyezd el a korábban feltett kérdésekre a válaszokat a mátrixba és priorizáld őket vállalkozásod igényei, szempontjai szerint.
Nézzük meg egy fiktív SWOT elemzés sablont, egy ruhamárka példáját:
Miután elkészítettük a mátrixot, a cselekvés fázisa következik. Ehhez kell egy gyakorlati terv, hogy az analízis során talált gyengeségeket megszüntessük vagy csökkentsük és az erősségeinkre, lehetőségeinkre fókuszálva érjünk el eredményeket.
Azért érdemes kicsit beszélnünk a PEST-ről is, mert sokan egy lapon említik a SWOT-tal. A PEST is négy környezeti összetevőt vizsgál, abban azonban jelentősen különbözik, hogy elsősorban egy vállalat külső környezetében lévő politikai, gazdasági, társadalmi és technológiai tényezők elemzésére fókuszál, amelyek hosszú távon befolyásolják a szervezet tevékenységét és eredményességét. Éppen ezért nem a SWOT helyett, hanem a SWOT mellett érdemes elkészíteni.
Nézzük is meg a PEST elemzés részeit:
P – Political analysis (politikai tényezők): ide nem csak a napi politika alakulása, a kormányzat tartozik, hanem például a környezetvédelem kérdése, vagy hogyan alakul az adózás, a bérek, hiszen ezek befolyásolhatják az üzleti működést.
E – Economical analysis (gazdasági tényezők): ez elsősorban a gazdasági környezet tanulmányozását jelenti, pl. hogyan alakul az infláció, mi a GDP irány, milyen hitel lehetőségek vannak, mennyire magas a munkanélküliség, milyenek a kamatok, milyen fejlesztésekre van lehetőség, hogyan alakul a munkahelyteremtés stb.
S – Social analysis (szociális, társadalmi tényezők): itt vizsgálható például a demográfia alakulása, a környezettudatosság, hogy milyen az elvándorlás, hogyan alakulnak a fogyasztói szokások, milyen az iskolázottság, milyen eltérések vannak egyes falvak, városok és városrészek között stb.
T – Technological analysis ( technológiai tényezők): fontos górcső alá venni a technológiai újításokat és egyben lecserélni a régi, elavult módszereket, de például ide tartoznak a fejlesztési támogatások, találmányok is.
Egy kis- vagy középvállalkozás esetében általában a PEST összetevőinek vizsgálata elegendő. Abban az esetben azonban, ha a vállalati környezet ezt megkívánja, szükség lehet további elemek vizsgálatára is. Kibővíthető olyan összetevőkkel, amely egy vállalat számára adott helyzetben kulcsfontosságú lehet. Például, a PESTEL-nél jogi és környezeti tényezőkkel, vagy a STEEPLE esetében etikai és demográfiai faktorokkal.
Ha a vásárlói közösségnek lenne neme, nő lenne - ez az egyik szlogenje a B2W fesztiválnak, amelyet idén ötödik alkalommal rendeznek meg. Hidd el, te is olyan vá...
A könyvelő letisztázza egy vállalkozás adminisztrációját, pénzt takarít meg a cégeknek, összességében segíti a helyes stratégia kialakítását. Nincs ez másként á...
Milliókkal többet hozhat a konyhára, ha van egy jó üzleti terved. Több pályázati pénz befolyásával, magasabb befektetői bizalom járhat, ha a céged fundamentuma ...
Az idő egy vállalkozónak a legnagyobb kincse. Így aztán amennyi időt csak lehet, érdemes megspórolni a pénzügyekben is. De hogyan lehet ezt aprópénzre váltani, ...
Egy vállalkozónak mi sem lehet kérdés annál jobban, hogy hogyan tudja hatékonyabbá tenni a vállalkozását. Hatékonyság, azaz kevesebb költség, több bevétel. Ezek...
Még tart a nyár, fordítsd vállalkozásod előnyére a lendületet, hogy egész évben pezsgő legyen a céges légkör és a gazdasági helyzeted. Értékelj, tervezz, strukt...