Milliókkal többet hozhat a konyhára, ha van egy jó üzleti terved. Több pályázati pénz befolyásával, magasabb befektetői bizalom járhat, ha a céged fundamentuma egy szépen összerakott, tartalommal megtöltött terv. De hogyan fogj a megírásához? Összesítettük a kritériumokat, és hoztunk neked egy üzleti terv mintát is.
Mi az az üzleti terv?
Egy jó üzleti terv képes emelni egy vállalkozás tekintélyét a lehetséges befektetők szemében, és a jobban átlátható víziókkal könnyebb azonosulást biztosít. A bizniszed sikerének egyik alapköve, amely nagyobb hozzáférést biztosíthat pályázatokhoz is.
Az ötleteid mellett fontos, hogy alaposan megtervezd, hogyan fogod megvalósítani őket, milyen lépések szükségesek a célod eléréséhez. Kell, hogy legyen egy jól körülhatárolt víziód, hogy pontosan lásd vállalkozásod rövid, közép és hosszú távú elképzeléseit.
Vedd lajstromba, milyen erőforrásokra, stratégiára, lépésekre van szükség a célod eléréséhez. A napi operatív feladatok elvégzésében, a teljesítmény értékelésében is szerepe van az üzleti tervnek.
Hatékony üzleti tervezésre nyáron is szükség van!
Bevezetem az életembe az 5 Billingo tippet!
Kinek van szüksége üzleti tervre?
Üzleti tervre minden vállalkozásnak szüksége van, indulónak és meglévőnek, kicsinek és nagynak is.
Ha még csak most indítod a vállalkozásodat, akkor az üzleti terv abban segít, hogy körvonalazd a céljaidat.
Amennyiben már működő vállalkozást vezetsz, üzleti tervvel egyrészt az eredményességed tudod ellenőrizni. Másrészt hasznos például új befektetők bevonásánál, banki hitelnél. Tervezni egyébként is folyamatosan kell, ha szeretnéd tartani az irányt.
Emellett időről-időre felbukkanhatnak olyan tényezők, amelyek miatt szükség van új üzleti tervre: ha bővítenéd a vállalkozásod, ha beruháznál, ha több kollégával dolgoznál együtt. Ha ugyanis megnő a vállalkozás kiadása, új bevételi forrásokra is szükség lesz azok fedezésére. Ezt pedig meg kell tervezni. Az üzleti terv még abban is segít, hogy ellenőrizni tudd, a korábban kitűzött kisebb célok, lépések megvalósultak-e, ha pedig nem, az miért történt, és hogyan tudod kiküszöbölni a csorbát.
Kell a dokumentum akkor is, ha beütnek a váratlan események, például gyors jogszabályi változások, pandémia, háború, gazdasági válság, hogy csak pár befolyásoló tényezőt említsünk a közelmúltból. Nálatok is problémát okozott az ellátási lánc akadozása? Reméljük, megfelelő üzleti tervet alakítottatok ki!
Ha pedig megvan az üzleti terved, még nem jelenti azt, hogy végeztél. Nem csak a vállalkozás indulásakor, hanem rendszeresen, akár évente érdemes megcsinálni, megújítani.
A céges adminisztrációm is szeretném gyorsan, naprakészen vezetni!
Regisztrálok a Billingóra!
Miért és kiknek készíted?
- Vállalkozásod építése és fejlesztése céljából
- Hitelezőknek, befektetőknek
- Bankoknak hitelfelvétel céljából
- Pályázatokhoz
Az üzleti terv célja
Ha van üzleti terved, az egyfajta megbízhatóságot sugall. Hiszen a terv készítésével alaposan megtervezed, hogyan éred el a céljaidat. Felméred a piacot, foglalkozol a célközönséged megismerésével, megtervezed a szükséges erőforrásokat. Ez pedig hitelesebbé tesz a partnerek, befektetők szemében.
Már maga az üzleti terv készítése is sokkal fókuszáltabbá tesz és segít, hogy a tervezés által jobb eredményeket, nagyobb profitot érj el.
Az üzleti terv pedig kulcsfontosságú, ha szeretnél hitelezőket, befektetőket, új üzleti partnereket megnyerni vagy hitelt felvenni. A befektetéshez ugyanis szükség van egy pontos képre a vállalkozás céljairól, eddig eredményeiről, hogy fel tudják mérni az esetleges kockázatokat. Nem csak induló, hanem már működő vállalkozás esetén is szükség lehet tőke bevonására a célok megvalósításához. Te adnál olyan cégnek a pénzedből, amelyik nem tudja megmutatni, merre van az előre? Na, ugye!
Az sem utolsó szempont, hogy egy olyan átlátható struktúra szerint tudsz általa dolgozni, amely megkönnyíti a mindennapjaid. Az üzleti terved a sorvezetőd a napi rutin és a hosszú távú célok elérése esetén is. Követni tudod, hogy a meghatározott pénzügyi tervekhez képest hogyan alakultak a bevételek és kiadások, mennyire gazdaságos a vállalkozás működése.
Milyen a jó üzleti terv?
- Ne legyen túl hosszú. 20-30 oldal bőven elegendő.
- Fontos, hogy világosan kiderüljön, mi a célja a vállalkozásnak.
- Nem szükséges, hogy az üzleti terv nagyon csili-vili legyen, de azért törekedj a jó megjelenésre, hiszen gyakorlatilag ezzel adod el vállalkozásodat.
- A jó üzleti terv tényszerű, informatív, reális, komplex, pozitív szemléletű. Emellett fontos, hogy szakszerű legyen, áttekinthető, logikus, közérthető és meggyőző.
- Mindig úgy készítsd el az üzleti tervet, hogy akinek készül, könnyen és gyorsan kiigazodjon rajta, megtalálja a számára fontos részeket. Legyen jól tagolt.
- Csakis valós adatokat tartalmazzon, és ezeket tudd is alátámasztani.
Hogyan írd meg - itt a Billingo üzleti terv minta
Összeszedtük neked, mi szerepeljen egy jó üzleti tervben. Vegyük ezeket végig.
1. Vezetői összefoglaló
- Miért és mikor jött létre? Mik a céljaink? Mi a víziónk, a filozófiánk?
- Milyen termékeket/szolgáltatásokat kínálunk?
- Rövid összefoglaló a jelenlegi piaci környezetről, a konkurenciáról, a célpiacokról és célközönségről.
- A szervezeti felépítés rövid bemutatása. Milyen formában működik a vállalkozás?
- Kik a cég partnerei, beszállítói?
- A fontosabb célkitűzések és ezek megvalósításának stratégiája.
- Pénzügyi információk. Szükség van-e befektetőkre, hitelre?
2. A vállalkozás bemutatása
a, A vállalkozás adatai, általános tudnivalók
- Működési formája
- Tulajdonosai Törvényes képviselői
- A vállalkozás neve, székhelye, telephelye
- A vállalkozás bejegyzésének időpontja
- A vállalkozás fő- és melléktevékenységei
- A vállalkozás elérhetőségei
- A vállalkozás könyvvizsgálójának, jogi képviselőjének és esetleges tanácsadóinak neve
b, A vállalkozás életútja, története
Új vállalkozás esetén:
- Az üzleti terv célja (pl. hitelfelvétel, pályázati kiírás stb.)
- A cég elérni kívánt céljai és filozófiája
- Miért érné meg a vállalkozás támogatása?
- Már létező vállalkozás esetén:
- Mikor és milyen céllal alakult a vállalkozás?
- Vállalkozás eddigi projektjei, eredményei, elismerései
- Várható bővítések, fejlesztések, célok
3. Marketing terv
a. Piaci kitekintés
- Aktuális piaci helyzet és szereplők áttekintése
- Piacot érintő változások (gazdasági, technológiai, társadalmi, politikai, jogszabályi, demográfiai, környezeti)
b. Termékek és szolgáltatások bemutatása, áttekintése
- A vállalkozás által kínált termékek/ szolgáltatások bemutatása és főbb jellemzői/ sajátosságai
- Milyen előnyöket, megoldásokat kínál az adott termék/ szolgáltatás?
- A termék/ szolgáltatás pozicionálása a piacon
- Miben különböznek a termékek/ szolgáltatások a piacon lévőktől?
- Amennyiben nem új vállalkozásról van szó, milyenek voltak az eddigi értékesítési mutatók?
c. Piaci szegmentáció, a célcsoport jellemzői
- Demográfiai jellemzők (életkor, jövedelem, nem, családi állapot, eltartottak száma, foglalkozás, lakhely, vásárlói adatok)
- Pszichológiai jellemzők (életmódbeli szokások, vásárlói döntések, célpiac mérete és várható változása)
d. Versenytárs elemzés
- A versenytársak termékeinek/szolgáltatásainak leírása és jellemzése
- A versenytársak célcsoportjának jellemzése és vásárlási szokásai
- Versenytársak története, mióta vannak a piacon
- A konkurensek árai és marketing és értékesítési tevékenységük
- A versenytársak erősségei és gyengeségei
- A konkurensek beszállítói
e. Marketing eszközök - marketing mix
- Promóciós csatornák – rádió, tv, szponzoráció, online és offline hirdetés, szórólap, PR, DM-levél, merchandising stb.
- Értékesítés – Személyes eladás, online vagy kereskedelmi disztribúció
- Ár – A vállalkozás által használt árképzés, pozíciója a versenytársak között, árdifferenciálás, a célcsoport árérzékenysége
- Termékek/ szolgáltatások - A kínált termékek/szolgáltatások leírása/ típusa, termékéletgörbe, termékfejlesztések, piaci stratégia, termékek/szolgáltatások előnyei
4. Működési terv
- Fejlesztési terv - Termékek/szolgáltatások fejlesztésével kapcsolatos információk. Hol tart, mikorra várható a befejezés, milyen problémák merültek fel, milyen további feladatok várhatók, szabadalmaztatás stb.
- Gyártási terv - Főbb beszállító és azok elemzései, gyártási eljárások bemutatása, kutatás és fejlesztés költségei, határideje. Eszköz- és helyigény, szervizhálózat működése, terméktámogatás, alvállalkozók részvétele a gyártási folyamatban stb.
5. Szervezeti felépítés
- Vezetőség és vezető tisztségviselők – A vállalkozás alapítói és befektetői. A vállalkozás igazgatói és tanácsadói. Jogi képviselői és könyvvezetői.
- Személyzeti politika és stratégia – Alkalmazottak felvételének üteme, kiválasztása, külső HR cég alkalmazása. Javadalmazási és képzési rendszer.
6. Pénzügyi terv
- Induló költségek és működési költségek felsorolása
- Költségvetési terv
- Cash-flow kimutatás
- Eredménykimutatás
- Mérleg
- Pénzügyi mutatók szerepeltetése
7. Mellékletek
A mellékletekben csatolhatod például a grafikonokat, táblázatokat. Továbbá minden olyan anyagot, amely a termékkel/szolgáltatással kapcsolatos, illetve kapcsolódik az üzleti tervhez.
Magam készítsem el az üzleti tervet, vagy bízzam szakemberre?
Az erős üzleti terv kicsit olyan, mint egy merülésnél az oxigénpalack. Apróság, de a siker rajta múlik. Ha biztosra szeretnél menni, és a büdzséd engedi, mindenképp bízd szakemberre az üzleti terv összeállítását.
Vannak persze költségei, de ezt tekintsd befektetésnek. A profi üzleti terv ugyanis jelentős hasznot tud hozni a vállalkozás számára. Ha pedig nincs megfelelő üzleti terved, a befektetőknél csorbulhat a tetszési indexed. Radikális esetben akár pályázati pénztől is eleshetsz, ha erre az apróságra nem figyelsz.
A vállalkozás életében vannak dolgok, amiket nem érdemes spórolni. Az üzleti terv is ilyen.