Mi a közös a legsikeresebb webáruházak történeteiben, milyen perspektívák előtt áll a hazai e-kereskedelem, és hogyan jön a képbe a kiszervezett logisztika? Perényi András e-kereskedelmi szakértő írása.
Amikor a Webshippy legsikeresebb ügyfeleivel beszélgetünk, folyton vissza-visszatér egy bizonyos mintázat egyéni történeteikben:
A webáruházban árult termékkör két dologhoz kötődhet. Vagy valamilyen egyéni és érzelmi módon kapcsolódik a tulajdonos életéhez. Vagy egy olyan problémára kínál megoldást, amivel a tulajdonos szembesült a saját életében. Nem talált rá olyan megoldást, amivel elégedett lett volna, ezért úgy döntött, hogy ő maga fogja ezt a hiányt betölteni.
Saját erőből, szorgalmasan, szívósan építik fel e-kereskedelmi szolgáltatásukat, általában bérelt webáruház-motorral.
Felkutatják a célcsoportjukat és lelkiismeretesen, alaposan kommunikálnak ügyfeleikkel.
Néhány hétig, rosszabb esetben pár hónapig is, brutálisan sokat dolgoznak az első készlet feltöltésével és az induló marketingstratégia végrehajtásával.
Akik ezt a négy fázist konzekvensen végigviszik, úgy tűnik, elkerülhetetlenül sikeressé válnak. Ám ekkor egy újabb, váratlan tapasztalat várja őket: alig győzik tartani a lépést a saját sikerességükkel. Rendeléseik teljesítése során a csomagolás és a kiküldendő csomagok átadása a futárszolgálatoknak egy végeláthatatlan, lélekölő, monoton feladattömeggé válik. Ez ráadásul folyamatos összpontosítást igényel, mert nagyon könnyű hibázni, és a hibák minden esetben extra időráfordítással és anyagi veszteséggel járnak a számukra. A feladattömeg állandó személyes és üzleti nyomást jelent. Ha valamiért megcsúszik a rendeléskezelés, az akár hetekig, hónapokig érezhetővé válik a szállítási idő növekedésében, ami pedig a vásárlói elégedettség kárára megy.
Megbetegszik a gyerek, esetleg pár napra elutaznál pihenni? Felejtsd el! The show must go on! Aki tudja, bevonja a nagymamát, az unokát, a szomszédot. De ha ezért fel kell venni extra munkaerőt, az értelemszerűen óriási anyagi teher. Főleg ha a klasszikus egyszemélyes, vagy családi vállalkozásként működtetett webshopokra gondolunk.
Közben a készleten tartott árumennyiség lassan megtölti a szekrényeket, aztán a szobát, a pincét, a garázst, a nappali átalakul egy dobozlabirintussá. Ezek mind szó szerint megtörténtek az ügyfeleinkkel, a webshopjuk fejlődése során, és megtörténnek ma is számos feltörekvő e-kereskedelmi vállalkozóval. Egy idő múlva raktárhelyiséget kell keresni, ami újabb anyagi teher. Átgondoltabb logisztikát igényel, hiszen a rendelések átadását meg kell oldani akkor is, ha a raktár az irodától messzebb esik.
A minta ismerős, én magam is jártam ebben a cipőben, többször is. Pontosan ezért hívtuk életre a Webshippy-t. A korszerű “fulfillment”, vagyis az internetes rendelések kezelésének átvétele már létezett a világban. Hittünk a végletekig optimalizált, automatizált és folyamatosan fejlesztett szolgáltatásunkban, amihez egy jó csapat társul. Tudtuk, hogy olyan megoldást tudunk adni a webáruházak tulajdonosainak, amit megváltásként fognak fogadni.
Magyarul “kiszervezett webáruház-logisztikának” hívjuk. Annak ellenére, hogy nem csak konkrét webáruházak számára nyújthat segítséget, hanem bárkinek, akinek a tevékenységi körében szerepel az internetes árusítás. A Webshippy egyrészt egy hatalmas logisztikai központ az M0 mentén, ahová a szerződő partnerek behozzák a raktárkészletüket. Másrészt egy felhőszoftver, amely rácsatlakozik az ügyfél webáruházára. Emiatt a rendelések minden adatáról automatikusan értesülünk, és az árut a munkatársaink leveszik a polcról, csomagolják, előkészítik, majd átadják a futárnak. Mivel hatalmas mennyiségekkel dolgozunk, ezért jobb árat tudunk elérni a futárpartnerünknél, mint egy önálló webáruház. A rendszeres szállítás miatt jellemzően másnap délig célba tudjuk juttatni a csomagokat, de az aznapi szállítás sem ritka, ha elég korán befut a rendelés. Ez különösen jó árelőnyt jelenthet akkor, ha egy webshop a környező országokban is jelen van, oda is szállít rendeléseket.
Mindezt a Webshippy “darabáron” biztosítja. Vagyis csak a kiküldött csomagok után kell fizetni, nincs semmilyen havidíj, sőt, a raktározás is ingyenes, bizonyos feltételek teljesülése mellett. Ez az ami sok webáruház tulajdonost meglep: azt gondolják, csak a “nagyoknak” érheti meg az, hogy kiszerveztetik a logisztika nyűgjeit. Ennyi év tapasztalatával a hátunk mögött kijelenthető, hogy a nagyoknak is megéri bizonyos esetekben. De a szolgáltatást azért hoztuk létre, hogy szinte minden webáruháznak segíteni tudjunk. Sikerült is bebizonyítani, hogy a logisztika kiszervezése a helyes út nagyon sok internetes kereskedő számára.
Nehéz felbecsülni, mekkora érték az egy üzletvezető számára, hogy ezektől a feladatoktól megszabadul, és az alábbi kellemes döntési helyzetbe kerül. Az így felszabaduló kapacitásait a webáruház marketingjébe és továbbfejlesztésébe forgassa, vagy belevágjon régóta dédelgetett, újabb ötletei megvalósításába? Netán inkább töltsön több időt a családjával, induljon világ körüli útra? Ezek mind tipikus karrierutak és konkrét példák a webshoposok körében. Ugyanis a cél mindig az, hogy a lehető legnagyobb mértékben automatizálják a webáruház működését, olyannyira, hogy gyakorlatilag magától termelje a profitot. Ez a szakasz pedig többnyire szinte elérhetetlen a fulfillment nélkül.
Mint minden digitális szolgáltatás esetében, sok esetben az opcionális extrák döntik el, mennyire jó egy termék. A fulfillment sem csak raktározásból és csomagolásból áll, folyamatosan azon dolgozunk, hogy hogyan tudunk kreatívan segíteni a webáruházaknak. Például néhány kattintással összeállítható speciális- és csomagajánlatokkal, igény szerinti marketinganyagok helyszíni nyomtatásával és a csomagba helyezésével. Vagy a számlázási folyamat átvételével, amire a Billingóval létrejött együttműködésünk nyújt lehetőséget. A csomagzárás pillanatában a Webshippy rendszere automatikusan számlát generál. A számlákat, a beállítások függvényében, a csomagoló kollégák akár nyomtatva is a csomagba helyezik. Mi több, az utánvétes csomagok esetén, az utánvét beérkezésekor a “fizetett” státusz is szinkronizálásra kerül a számlázó rendszerekben. Így könnyítve meg a könyvelők utólagos munkáját. Ez a munkánk legizgalmasabb része, folyamatosan kutatjuk, mivel és hogyan hozhatnak ki még többet partnereink a fulfillmentből.
Ez a folyamat sosem ér véget. Az internet először talán a szólás szabadságát, az információ áramlását demokratizálta. Bárki indíthatott rajta saját platformot, ahol megoszthatta gondolatait. A web 2.0 révén megoldódott a monetizáció és a hálózatos terjedés. Ma már a legnagyobb hírességek sorai közé lehet emelkedni egy különleges YouTube vagy Instagram-jelenlét révén. A korszerű e-kereskedelemnek az az ígérete, hogy az egyén is komoly versenyzőként jelenhet meg a piacon, ráadásul globálisan. Izgalmas érzés, hogy ennek a történetnek fontos szereplői lehetünk a fulfillment révén. És ki tudja, hová, merre juthatunk el a digitális feladatmegosztás terén a következő évtizedben?
Ebben a cikksorozatban legalábbis megpróbáljuk feltérképezni majd!
Ha a vásárlói közösségnek lenne neme, nő lenne - ez az egyik szlogenje a B2W fesztiválnak, amelyet idén ötödik alkalommal rendeznek meg. Hidd el, te is olyan vá...
A könyvelő letisztázza egy vállalkozás adminisztrációját, pénzt takarít meg a cégeknek, összességében segíti a helyes stratégia kialakítását. Nincs ez másként á...
Milliókkal többet hozhat a konyhára, ha van egy jó üzleti terved. Több pályázati pénz befolyásával, magasabb befektetői bizalom járhat, ha a céged fundamentuma ...
Az idő egy vállalkozónak a legnagyobb kincse. Így aztán amennyi időt csak lehet, érdemes megspórolni a pénzügyekben is. De hogyan lehet ezt aprópénzre váltani, ...
Egy vállalkozónak mi sem lehet kérdés annál jobban, hogy hogyan tudja hatékonyabbá tenni a vállalkozását. Hatékonyság, azaz kevesebb költség, több bevétel. Ezek...
Még tart a nyár, fordítsd vállalkozásod előnyére a lendületet, hogy egész évben pezsgő legyen a céges légkör és a gazdasági helyzeted. Értékelj, tervezz, strukt...