A hatalmas mértékű digitalizációnak és a koronavírus járvány teremtette extrém helyzetnek köszönhetően egyre többen gondolkodnak webáruház indításában. Nem is csoda, hiszen az elmúlt időszak jelentősen átalakította a vásárlói szokásrendszereket és még azok is, akik korábban szinte kizárólag az offline vásárlást preferálták, mára szívesen böngésznek az online webáruházak virtuális polcain. Ha te is webshop üzemeltetésén gondolkodsz, akkor jó helyen jársz, hiszen most megnézzük az indítással kapcsolatos legfontosabb tudnivalókat és hogy milyen kezdeti és későbbi üzemeltetési költséggekkel kell számolnod.
Hogy milyen típusú webáruházban gondolkozz, azt elsősorban az határozza meg, hogy mennyi induló tőkéd van. A webshop készítés árak nagyon eltérőek lehetnek. Ha minimál költségvetés áll a rendelkezésedre, akkor például a bérelhető webáruház lehet ideális számodra, hiszen egy kész, már lefejlesztett webshopot kapsz, amiért havi szolgáltatási díjat kell fizetned, ráadásul még a support is biztosított. Neked tehát már csak olyan költségekkel kell számolnod, mint az árukészlet, a munkaórák stb., de ezeket mindjárt részletesebben is megnézzük.
Ha egyedi webáruházat szeretnél fejleszteni, akkor már mélyebben a zsebedbe kell nyúlnod. Igaz, webshopod cserébe minden igényedet kielégíti majd.
Hogy eldönthesd, melyik a legjobb megoldás számodra, nézzük most meg, hogy mennyibe kerül egy webshop?
Alapvetően két kategóriába oszthatjuk a kiadásokat:
Mielőtt tehát belevágsz, érdemes a következőket alaposan mérlegelned és részletes üzleti tervet készíteni, hogy hogyan lesz a legjövedelmezőbb számodra.
A webshop indítás lépéseiről korábban itt írtunk >>
Elsőre talán úgy gondoljuk, hogy a webáruház indításhoz nem is kell olyan sok minden. De ha végignézzük a teendő listát, rájöhetünk, hogy a webshop indítás azért alaposabb felkészülést igényel.
Lássuk, hogy mire is lesz szükséged!
Ahogy arról már az előbbiekben szót ejtettünk, léteznek bérelhető webáruházak, illetve lehetőség van egyedi webshop fejlesztésére is.
A bérelhető webáruházak óriási előnye, hogy havi szintű kiadást jelent a szolgáltatási díj, emellett nem kell a későbbiekben a fejlesztésekre költeni és a support is megoldott. Magyarországon a legismertebbek, a Shopify, a ShopRenter és az UNAS webshop.
Az egyedi webáruház mindenképpen sokkal költségesebb, hiszen eleve a fejlesztői munkaórák tetemes tételt jelentenek, emellett nemcsak az induláskor, hanem gyakorlatilag folyamatosan szükség van újabb és újabb fejlesztésekre.
Ha költséghatékonyabb megoldás vágysz, akkor opció lehet a nyílt forráskódú, open source webshop létrehozása, ahol az extrákért és az egyes bővítményekért kell fizetned. Ezek előnye a bérelhető webáruházakkal szemben, hogy sokkal jobban formálhatók, megfelelő programozói segítséggel módosíthatók, bővíthetők. A legismertebb nyílt forráskódú webáruházak itthon a WooCommerce, a PrestaShop, az OpenCart és a Magento webshop.
És akkor most számszerűsítsük a várható költségeket:
Webshop létrehozásakor nemcsak azt kell pontosan kitalálnod, hogy mit fogsz árulni online polcaidon, hanem a webáruház pontos nevét és az ahhoz kapcsolódó domain nevet is, amelyen a webshop elérhető lesz. A domain nevet minden esetben a célnak megfelelően kell kiválasztani.
A domain név a Billingo esetében például a https://www.billingo.hu/.
Nagyon sokféle domain név közül választhatsz. Ha magyar piacban gondolkodsz, akkor mindenképp .hu végződésű mellett dönts, ha azonban nemzetközi színtérre is kilépnél, akkor a .com lesz a legmegfelelőbb.
A domain vásárlást egy viszonylag kis tétel, hiszen éves költsége nagyjából 1.000-3.000 forint.
A domain nevekről még több infót itt találsz >>
A tárhely kiválasztásának azért van jelentősége, mert ez határozza meg, mennyire lesz gyors webshopod. Márpedig a vásárlók nem szeretik a várakozást, így érdemesebb erre több pénzt költeni. Tárhelyet a domainnel együtt tudsz vásárolni.
A költsége 2.000-3.000 forinttól akár több 10.000 forint is lehet.
Az SSL tanúsítvány arra szolgál, hogy biztonságosan, titkosítottan történjen a fizetés webáruházadban. Fontos, hogy tudd, ez nem egy opció, hanem kötelezően kell vele rendelkezned.
Hogy egy webshop rendelkezik-e ezzel a tanúsítvánnyal, az nagyon könnyen ellenőrizhető, hiszen az url ebben az esetben https-sel kezdődik.
Az SSL tanúsítvány költsége 1.000 forinttól 20.000 forintig terjedhet egy évben, tehát nem egy jelentős kiadás.
Ha még nem vagy vállalkozó, akkor a webáruház indítás egyik nulladik lépése, hogy egyéni vállalkozást vagy céget alapíts. Ehhez a tevékenységhez ugyanis elengedhetetlen a számlaképesség. Érdemes könyvelővel, adótanácsadóval konzultálnod, hogy melyik cégforma és adózási típus lenne a legideálisabb számodra.
Az egyéni vállalkozás indítása például teljesen díjmentes.
A vásárlók ma már megkövetelik, hogy egy webshopban minél többféle fizetési mód legyen elérhető, emiatt mindenképp érdemes szerződést kötni különféle szolgáltatókkal. Ez általában jutalékos alapon működik, azaz a partner az eladásaink után kap pénzt egyszeri szeződéskötési díjat követően, mely általában néhány 10.000 forint. Milyen opciók jönnek szóba? A leggyakoribb a bankkártyás fizetés, az előre utalás, a PayPal, a Barion, SimplePay stb.
És akkor most lássuk azokat a költségeket, amelyek már az induláskor is jelentkeznek, de a webáruház működtetése során folyamatosan számolnunk kell velük.
Amennyiben a termékeket te magad állítod elő, akkor tetemes saját gyártási költségekkel kell számolni. Ilyen lehet maga az anyagköltség, vagy akár fejlesztési és karbantartási költség.
Ha külső gyártótól vásárolod a termékeidet, akkor bekerülési költséggel kalkulálj, meg kell fizetned a nagykereskedelmi árat, valamint a szállítást is, hogy saját raktáradba kerüljön az áru.
Ezeket a költségeket úgy tudod leszorítani, ha úgynevezett dropshipping webáruházat indítasz, ez esetben ugyani nem kell árukészletet vásárolnod és raktárkészlettel bajlódnod, hanem egyfajta közvetítőként leszel jelen az eladó és vásárló között.
A termékelőállítás és beszerzés költsége elsősorban attól függ, hogy a későbbiekben milyen profittal dolgozol. A költség lehet a minimális 10%-tól egészen 80-90%-is termékenként.
Logisztikai költségeid elsősorban a terméktől függenek, hogy hogyan kell raktároznod őket, milyen nagyok és nehezek az árucikkek.
A raktározás történhet az alábbi módokon:
Ezek költsége tehát teljesen egyedi, nagyjából 15.000-20.000 forinttól kezdődnek havonta. Dropshipping esetében nincs ilyen kiadás.
Ha profi készletkezelőre van szükséged, akkor kattints ide! >>
A pénzügyi tranzakciós partnereknél már beszéltünk róla, hogy fontos minél több biztonságos fizetési forma lehetőségének biztosítása. Ilyenek lehetnek:
Ezek esetében a költség a szolgáltatónak fizetett jutalék lesz, ami a legtöbb esetben 1-3%.
Emellett elengedhetetlen a számlázó program használata is. A webshop számlázás akár teljesen automatizálható. Erről részletesebb infót itt találsz >>
A számlázó program árairól itt tájékozódhatsz >>
A kezdeti termékfeltöltés nem maradhat el és fontos, hogy ez megfelelő minőségben, például részletes adatokkal, termékleírásokkal történjen.
Amennyiben olyan platformot választunk, ahol lehetőség van a termékek tömeges feltöltésére, az sok időt és energiát spórolhat.
Ha eleinte viszonylag kevés a termékünk, mi magunk is elvégezhetjük a munkát. Amennyiben külön munkaerőre van szükség, az 150.000-250.000 forintos költséget is jelenthet.
Ezek a költségek vállalkozási formától függően változnak. Egy katás egyéni vállalkozónak is lehet szüksége könyvelőre, amely havi szinten viszonylag kis tétel, kb.5.000-20.000 forint. A társas vállalkozások esetében kellhet jogász is. Itt tehát a könyvelési költséghez még tetemes jogász órabér is társulhat, ami akár 50.000-100.000 ft is lehet.
Ahogy azt már korábban megbeszéltük, bérelhető webáruházaknál nem kell plusz fejlesztési és karbantartási költséggekkel számolnod, nem úgy az egyedi fejlesztésű és nyíl forráskódú webshopoknál. Itt akár több 100.000 forint is lehet ezek díja.
Vannak olyan költségtételek is, amelyek bár nem kötelezőek, de választhatók és érdemes hangsúlyt fektetni rájuk, hogy sikeressé tehessük webáruházunkat.
Hiába jó a termék vagy szolgáltatás, ha nem éri el a célközönségét, ezért nagyon fontos, hogy időt és energiát, na meg pénzt fordíts a jó marketingre. Használhatsz ATL, BTL eszközöket büdzsédtől függően. Ha pedig hosszú távon szeretnél organikus forgalmat webshopodnak, akkor fontos a kulcsszóra optimalizált tartalom, tehát a SEO-ról ne feledkezz meg.
Sok kisebb vállalkozás követi el azt a hibát, hogy a marketingen próbál spórolni, de te ne fuss bele ebbe!
A marketing, reklám és SEO költségek néhány 10.000 forintnál kezdődnek.
Olvass még több a marketingkommunikációs eszközökről itt >>
És belemélyedtünk az online marketing eszközökbe itt >>
A webáruházat nem elég egyszer feltölteni, hanem folyamatosan frissen kell tartani. Számtalan folyamatos feladat adódik: új termékek feltöltése, meglévők szerkesztése vagy törlése, árak módosítása, raktárkészlet és vásárlási feltételek aktualizálása, blog vezetése, szerkesztése stb. Ehhez mindenképp szükség lesz erőforrásra, sőt, ha nagy termékszámmal dolgozunk és jelentős a marketing aktivitás, akkor akár több alkalmazott is elengedhetetlen.
Ennek költsége foglalkoztatási formától függően személyenként 150.000-300.000 forint is lehet.
Sokat hozzáad webshopod értékéhez egy jól működő ügyfélszolgálat, hiszen a rendelésekkel kapcsolatban számtalan kérdés merülhet fel. Vásárlóid bizalmát könnyedén elnyerheted, ha gyorsan és udvariasan válaszolsz kérdéseikre. Ha kezdetben nem szeretnél erre külön munkatársat alkalmazni, akkor te magad is foglalkozhatsz a problémákkal. A rendelések megnövekedésével természetesen célszerű valakit foglalkoztatnod.
Ennek költsége, ha magad válaszolsz a kérdésekre, akkor a saját időd. Munkatárs esetén pedig az alkalmazási formától függően néhány 10.000 forinttól 150.000-250.000 forintig terjed.
Az ún. reszponzív design rugalmasan alkalmazkodik a különböző böngészők képernyőjének méretéhez, így minden eszközön optimális megjelenést biztosít a felhasználóknak. Ennek a webáruház esetében különösen nagy jelentősége van, hiszen ha nem felhasználóbarát a megjelenés, nem lesznek vásárlásaink sem.
Termékeidet egyértelműen a jó leírás és a minőségi termékfotó adja el. Ezért érdemes figyelmet fordítani arra, hogy a képeket profi szakember készítse el, hiszen hiába jó egy termék, ha az a fotókon nem jön át. A minőségi vizuális élmény kulcsfontosságú része a sikeres eladásnak.
A webáruház indítása az egyik legkedveltebb vállalkozási forma, amelybe akár már 200.000 forinttal is belevághatunk. Fontos, hogy mielőtt ténylegesen megtennénk a gyakorlati lépéseket, pontosan tisztában legyünk azzal, hogy milyen feladatok és költségek várnak ránk és ajánlott a webshop jogi háttér feltérképezése. Ha most készülünk vállalkozást indítani, akkor elengedhetetlen, hogy a webshop üzemeltetés TEÁOR számát is felvegyük tevékenységi körünkbe. Emellett nem árt, ha pontosan megtervezzük azt, hogy milyen módon fog történni a termékek gyártása, beszerzése, raktározása, szállítása, csomagolása, valamint ki foglalkozik az ügyféligényekkel és a kommunikációs és marketing feladatokkal. És persze ne feledkezz meg a számlázásról sem, automatizáld a bizonylatok kiállítását a Billingóval, így rengeteg adminisztratív terhet levehetsz a válladról.
Ha a vásárlói közösségnek lenne neme, nő lenne - ez az egyik szlogenje a B2W fesztiválnak, amelyet idén ötödik alkalommal rendeznek meg. Hidd el, te is olyan vá...
A könyvelő letisztázza egy vállalkozás adminisztrációját, pénzt takarít meg a cégeknek, összességében segíti a helyes stratégia kialakítását. Nincs ez másként á...
Milliókkal többet hozhat a konyhára, ha van egy jó üzleti terved. Több pályázati pénz befolyásával, magasabb befektetői bizalom járhat, ha a céged fundamentuma ...
Az idő egy vállalkozónak a legnagyobb kincse. Így aztán amennyi időt csak lehet, érdemes megspórolni a pénzügyekben is. De hogyan lehet ezt aprópénzre váltani, ...
Egy vállalkozónak mi sem lehet kérdés annál jobban, hogy hogyan tudja hatékonyabbá tenni a vállalkozását. Hatékonyság, azaz kevesebb költség, több bevétel. Ezek...
Még tart a nyár, fordítsd vállalkozásod előnyére a lendületet, hogy egész évben pezsgő legyen a céges légkör és a gazdasági helyzeted. Értékelj, tervezz, strukt...