Mint ismert, 2021. január 4-től tovább bővült a NAV online számlaadat-szolgáltatásra kötelezettek köre és minden számlát be kell küldeni az adóhatóság részére. Jogosan merül fel a kérdés, mi lesz akkor a jövőben a PTGSZLAH nyomtatvánnyal? Jó hírünk van! Bonácz Zsolt adószakértő szakmai cikke.
A 48/2013.(XI.15.) NGM rendelet 1. sz. mellékletében részletezett vállalkozások a nyugtát pénztárgéppel kötelesek kiállítani. Az Áfa tv. [166. § (2) bekezdés] azonban lehetőséget biztosít arra, hogy a pénztárgép használatára kötelezett vállalkozás e kötelezettsége alól mentesüljön, abban az esetben ha a nyugta helyett minden esetben számlát állít ki.
A mentesüléshez kapcsolódó kötelezettségként jelentkezett a PTGSZLAH nyomtatvány (továbbiakban: nyomtatvány) benyújtásának kötelezettsége. Ebben azon számlák adatait kellett lejelenteni, amelyeket a vállalkozás a nyugta helyett bocsátott ki. A nyomtatványt minden hónapra be kellett nyújtani, ha sor került olyan számla kiállítására, amelyet nyugta helyett bocsátottak ki. Számos vállalkozás számára jelentős adminisztrációs terhet jelentett a nyomtatvány elkészítése.
2021. január 4-től az online adatszolgáltatási kötelezettség teljes körűvé vált. Ezt figyelembe véve nehezen lenne indokolható, ha az érintett vállalkozásoknak a nyomtatványt továbbra is be kellene nyújtani.
A Pénzügyminisztérium a vállalkozásokat terhelő adminisztrációs terhek csökkentésének érdekében ezért eltörölte a nyomtatvány benyújtásának kötelezettségét. Ezt a A Magyar Közlöny 2020. évi 295. számában, 2020. december 30-én kihirdetett 17/2020. (XII.30.) PM rendelet 4. §-a mondja ki. A 4. § hatályon kívül helyezte a nyomtatvány benyújtásának kötelezettségét előíró jogszabályi rendelkezést (50/2013. (XI. 15.) NGM rendelet 9/C. §).
Felmerül az a kérdés, hogy PTGSZLAH nyomtatványt utoljára 2020. december hónapra kell-e benyújtani (határidő 2021. január 15.)?
A PM rendelet hatályba lépéséből adódóan, ha a vállalkozás 2021. január 1-je és január 3-a között nyugta helyett kiállított számlá(ka)t, akkor az(oka)t még 2021. január hónapra vonatkozó nyomtatványon köteles lejelenteni. Az említett napok munkaszüneti napok voltak. Emiatt csak elvétve fordulhat elő, hogy a vállalkozás 2021. január hónapra, 2021. február 15-e határidővel köteles a nyomtatvány benyújtására.
Még több infó a 2021-es NAV adatszolgáltatással kapcsolatos változásokról
Kattints a részletekért!
Valószínűleg már nincs az országban olyan személy, aki ne hallott volna a tevékenységi körök 2025-ös változásáról, amely minden egyéni és társas vállalkozót éri...
2025 januártól léptek hatályba a kiskereskedelmi adóról szóló 2020. évi XLV. törvény legújabb módosításai, amik alapján az adófizetésére kötelezettek köre kibőv...
Vállalkozóként sokan gondolják úgy, hogy csak a kötelező minimumot fizetik, aztán majd ráérnek foglalkozni a nyugdíjuk gyarapításával. Főleg a KATA adórendszer ...
Az éves áfabevallás határideje vészesen közeleg, és a NAV adatai szerint mintegy 70 ezer vállalkozást érint. Ha vállalkozóként érintett vagy, itt az ideje, hogy...
A Nemzeti Adó- és Vámhivatal (NAV) új adategyeztetési eljárást vezetett be, amely komoly következményekkel járhat a vállalkozások számára. Ha nem reagálsz időbe...
Ha vállalkozóként eddig a 12 millió forintos alanyi áfamentességi határt figyelted, van egy jó hírünk: 2025. január 1-től ez az összeg 18 millió forintra nőtt! ...