Fő szabály szerint az adóalanyok közötti ügyletek esetén, ha a felek előleg fizetésében is megállapodtak, akkor a megfizetett előleghez illetve a teljesítéséhez kapcsolódóan is számlát kell kiállítani a kötelezettnek.
Előlegszámlát csak abban az esetben kell készíteni, ha tényleges teljesítés még nem történt meg, viszont a vásárlód már fizetett előleget.
Az előlegszámla kizárólag az előlegként megkapott összeget dokumentálja. Azonban az előleg realizálása nem jelenti azt, hogy az ügyletet is teljesített. Tehát a tényleges teljesítéskor végszámlát kell kiállítani.
A végszámla tartalmazza az ügylet teljes ellenértékét. Továbbá hivatkozik az előlegszámlára. A vevő által fizetendő összeg a teljes ellenérték és kapott előleg különbözete.
Gyakran előfordul olyan is, hogy több előlegszámla készül. Ebben az esetben a végszámla tartalmazni fogja a felek által meghatározott ellenértéket, valamint negatív előjellel a kapott előlegeket.